Webfilm: Rumoer in Filmtab (app)

  • Datum 29-05-2012
  • Auteur
  • Deel dit artikel

Cover Filmtab

De eerste Nederlandse filmmagazine-app is nu helemaal gratis. Je krijgt er zelfs de zwarte komedie Rumoer bij. Welk businessmodel hanteren de initiatiefnemers? En wat voegt Filmtab inhoudelijk toe aan het zwaar gekortwiekte filmbladen-landschap?

Jan Doense, vader van Schokkend Nieuws, oprichter van het Imagine Film Festival en zakelijk leider van de Filmkrant, staat bekend als de Nederlandse Mr. Horror. Maar nu verrast hij met een gitzwarte komedie, die vrijwel zonder budget in één dag gedraaid is.

Als we al willen griezelen, dan moet dat op basis van suggestie. Het gebeurt allemaal in het appartement van de bovenburen. Piepende en zagende geluiden bezorgen een ingekakt echtpaar een slapeloze nacht. De vrouw (Mirjam de Rooij) vreest het ergste: ze heeft de telefoon al in haar hand. Met droge, dodelijk relativerende opmerkingen maakt manlief (Victor Löw) duidelijk dat actie ondernemen nergens voor nodig is. Pijnlijk herkenbaar. Maar: neemt de buurman niet regelmatig gereedschap van zijn werk mee naar huis?

Wie Rumoer wil zien, moet in de bioscoop naar Headhunters, maar kan ook het laatste nummer van Filmtab downloaden. Mits in het bezit van een tablet of smartphone, want Filmtab mag zich de eerste Nederlandse filmmagazine-app noemen. Er verschenen al vijf nummers, voor 1,59 euro per stuk, maar met ingang van april is het tijdschrift helemaal gratis. Net als de Filmkrant, maar die wordt grotendeels gefinancierd door de distribuerende filmhuizen.

Dat maakt nieuwsgierig naar hoe de initiatiefnemers dat voor elkaar krijgen. De afgelopen jaren gingen er vooral filmbladen tegen de vlakte. Reden: te weinig abonnees, wegvallende overheidssubsidie, gebrekkige interesse van adverteerders. Filmtab denkt een antwoord te hebben in verrijkte advertenties. Die moeten de aandacht langer vasthouden, met video, games en spectaculaire schud- en swipe-effecten.

Maar belangrijker lijkt het enthousiasme van de redactie, bestaande uit ervaren filmjournalisten als Robbert Blokland (ANP), Romy van Krieken (Veronica Magazine) en Ruben van Eijl (Spits!). Zij werken mee zonder betaling. Een onverbiddelijke trend in de filmjournalistiek: steeds meer gebeurt voor steeds minder. De belabberde en uitzichtsloze arbeidsvoorwaarden leidden al tot een klaagzang van Marjolein van Trigt, oud-vrijwilliger bij 8Weekly. Filmjournalistiek was vroeger een slecht betaalde hobby, tegenwoordig gaat het al bijna om een vrijwilligersbaantje.

Het wachten blijft op een haalbaar businessmodel in de web- en app-cultuur, waar Apple tot op heden een derde van de inkomsten opslokt. Al staat de teller voor het laatste Filmtab-nummer op bijna 20.000 downloads — volgens hoofdredacteur Van Eijl fors meer dan de betaalde versie — het aantal (verrijkte) advertenties is op één hand te tellen.

Voor een revolutie lijkt Filmtab hoe dan ook niet te gaan zorgen. Of het moet zijn vanwege de mogelijkheid artikelen óók te verrijken. Zo zijn er gecombineerde tekst-video interviews met American Pie-duo Seann William Scott en Eddie Kaye Thomas en The Lorax-animator Julien Soret. Verfrissend, maar daar blijft het bij — uiteraard buiten het aangepaste bladeren, dat overigens prima werkt.

Inhoudelijk is het aan de magere kant. Filmtab richt zich op de mainstreamcinema, het gat opvullend dat het verdwenen Film Valley en het versoberde Preview hebben laten vallen. Dat lijkt helaas ook meer infotainment dan informatie te moeten betekenen. Alhoewel: tegenover het geleuter met Scott en Thomas over poep en tieten en een vlak vraaggesprek met suikerspinregisseur Lasse Hallström, staan zwaardere stukken over filmstudio Marvel, 3D in de huiskamer en de vernietigende kritieken op Verhoevens Spetters. Even het voordeel van de twijfel gunnen dus, dit gewaagde experiment in een markt die op sterven na dood is.

Niels Bakker