Webfilm: Oscar- en BAFTA-nominaties voor korte film

  • Datum 17-01-2013
  • Auteur
  • Deel dit artikel

Guacamole met handgranaat

Een handgranaat, een golfbal en monopolyhuisjes omtoveren in de dipsaus guacamole? Het gebeurt in Fresh Guacamole, het slimme viralfilmpje dat nu kans maakt op een Oscar. De twee BAFTA-nominaties die al online vielen te bewonderen, zijn vlak na de bekendmaking weer verwijderd. Nu ja, min of meer.

Stelt u zich eens voor. Amour was, in plaats van in Cannes, op het World Wide Web in wereldpremière gegaan. De aftrap voor dezelfde prijzenregen, uitmondend in de vijf Oscarnominaties voor onder andere beste film en regie. Dit scenario is voor speelfilms op dit moment nog ondenkbaar. Maar tussen de kanshebbers voor korte animatie zit dit jaar zowaar een viralfilmpje. Fresh Guacamole ging in première op televisie en internet, om in no time uit te groeien tot een gigahit: 3,5 miljoen views in vier dagen. Een jaar later staat de teller op het dubbele.

Stop motion animatiefilmer PES, een pseudoniem voor Adam Pesapane, bezit een feilloos fingerspitzengevoel voor wat scoort op het web: ultrakort (onder de 2 minuten), vrolijk, makkelijk verteerbaar. En met een spitsvondig idee. Je moet er maar opkomen: de bereiding van guacamole, zonder de vertrouwde ingrediënten. PES vervangt de avocado, ui, tomaat, limoensap en jalapeno door de sterk gelijkende handgranaat, baseball, speldenkussen, golfbal, gloeilamp, dobbelstenen en monopolyhuisjes. Zout en peper? Afkomstig uit de koning en koningin van het schaakspel. En de guacamole wordt niet opgediend met de bekende tortillachips, maar met pokerfiches.

Eet smakelijk. PES gebruikt een handige vervreemdingstruc om ons met onze onstilbare obsessie voor eten te confronteren. Zo grenzeloos is onze verbeeldingskracht, dat we de meest onwaarschijnlijke objecten voor smeuïge hapjes aanzien.

Fresh Guacamole is de enige Oscar-genomineerde kortfilm die gratis op internet staat. De BAFTA, de Britse tegenhanger, scoort met twee op de acht hoger. Of beter: scoorde. Want kort na de bekendmaking van de nominaties verving Eamonn O’Neill I’m Fine Thanks door de trailer — met de belofte dat de volledige film half februari terugkeert. Inderdaad, dat is vlak na de uitreiking. Johnny Barrington versleutelde T U M U L T achter een wachtwoord.

Vreemde acties. Zou de combinatie nominatie + online distributie niet een dubbele promotiepush kunnen betekenen?

Ook T U M U L T is opgebouwd rond een even simpel als vindingrijk idee. Als toerist krijg je vaak reconstructies voorgeschoteld van historische gebeurtenissen, nagespeeld tegen de achtergrond van het authentieke decor. Maar wat als de historische figuren per ongeluk óók authentiek blijken te zijn? Dan heb je een clash van tijdperken. De ontmoeting van een groep Schotse strijders met een bus vakantiegangers doet denken aan marsmannetjes die de aarde betreden: andere taal, andere gezichtsuitdrukkingen, andere gewoonten. Met name waar het aankomt op het gebruik van geweld.

Doodzonde dat deze fantastische kruising tussen gothic docuhorror en historiserende sciencefiction niet meer publiek is. Gelukkig vindt Barrington dat stiekem ook. Om de code te kraken hoef je geen hacker te zijn. Tip: het wachtwoord lijkt verdacht veel op de titel.

Niels Bakker