Webfilm: Keep on Steppin’ (or Submittin’)
Het was een hels karwei voor Submarine Channel om een plek te veroveren in Apple’s zwaarbewaakte webwinkel. Het technologiebedrijf sprak zichzelf in zijn afwijzingen meermalen tegen. Toch lijkt er sprake van een consequente onderliggende filosofie: een app mag niet te veel op een film lijken.
Na drie keer ‘nee’ was het de vierde keer raak. De iPad app van Keep on Steppin’, vijf korte poëtische documentaires van Marjoleine Boonstra, kreeg alsnog groen licht voor opname in de App Store. De laatste strohalm van ontwikkelaar Submarine Channel had gewerkt: de app door een collega-ontwikkelaar laten indienen. Heeft Neerlands meest vooraanstaande nieuwe mediahuis misschien een rood vlaggetje bij Apple?
Het is één van de mogelijke redenen die Submarine opvoert in een ontluisterend verslag van haar strijd om een plek in de zwaarbewaakte webwinkel. Want het blijft gissen, vanwege de ondoorzichtigheid van de toelatingscriteria. Apple werd daar al eerder om bekritiseerd, waarop het officiële richtlijnen invoerde. Die voorkomen blijkbaar niet dat er ruis blijft ontstaan in het beoordelingsproces.
In het geval van Keep on Steppin’ lag het eerst aan de interface. Die zou "onvoldoende kwaliteit" hebben en "meer originele iOs-functionaliteit" behoeven. Submarine voegde snufjes zoals push-berichten toe, waarop de complete functionaliteit van de app niet "entertainend genoeg" zou zijn. En hoewel Apple aanvankelijk verzekerde dat ontwikkelaars "het beste de inhoud kunnen bepalen", was bij een derde keer indienen juist de inhoud de gebeten hond.
Submarine heeft dus een punt, als het concludeert dat de strenge poortbewakers zichzelf tegenspreken. Aan de andere kant: er is wel degelijk een lijn te trekken met een aantal recente zaken. Zo kreeg popfotograaf Gijs Hanekroot zijn app niet door de ballotage omdat de interactie beperkt was. Hij kreeg een vriendelijk verwijsbriefje naar de iBookstore: zijn app zou te veel op een boek lijken.
Apple is vooral beducht op zogenaamde afgeleide werken. Apps die stiekem een film, muziek of boek zijn. Dit lijkt ook mee te spelen in het Keep on Steppin’-verhaal. De vijf filmpjes in de uiteindelijke app zijn gewoon lineair. Je krijgt tijdens het kijken geen toegang tot game-elementen, links naar internet of achtergrondinformatie. Alleen als je de tablet een kwartslag kantelt, verschijnen er — grotendeels van Wikipedia overgenomen — teksten, die de persoonlijke verhalen over massale tegenslagen, zoals de orkaan Katrina en het Afghanistan-conflict, van duiding voorzien.
Inhoud en functionaliteit zijn dus inderdaad vrij mager. Zeker in vergelijking met de website, waar de filmpjes op nagenoeg dezelfde manier te bekijken zijn. Submarine stelt dat vegen zorgt voor een sterkere onderdompeling in het verhaal dan klikken, en dat afleidende menustructuren in de app afwezig zijn. Helemaal waar. Het neemt alleen niet weg dat je geen moment het idee krijgt dat hier meer op het spel staat dan de vertrouwde filmervaring.
Niels Bakker