Webfilm: INFLUENCERS
Een ‘influencer’ durft af te wijken van de mainstream, maar laat zichzelf wel voortdurend beïnvloeden. Het is een remixer die origineel is door te kopiëren en te plakken, zo laat de korte webdocumentaire influencers zien.
Wat is een ‘influencer’? Een jonge, zelfverzekerde creatieveling zonder geld, die aanvoelt wat ’the next big thing’ wordt. En die durft af te wijken van de mainstream, zonder de behoeften van de doorsnee consument uit het oog te verliezen.
Maar misschien wel het belangrijkste: een influencer laat zichzelf voortdurend beïnvloeden. Een trendsetter of early adopter kan niet zonder de verschillende culturele symbolen die hij omarmt, en die hij gebruikt om steeds weer eigenzinnige en grensverleggende creaties te laten bloeien.
Ze kunnen het weten, de kopstukken uit de mode, de muziek- en filmbusiness en de reclamewereld die in de korte webdocumentaire influencers: how trends and creativity become contagious aan het woord komen. Zij wonen en werken in New York, het hipster-walhalla bij uitstek. Alleen hier kun je als beginnende modeontwerpster over straat met een gitzwarte bril met jampotglazen, een nonchalant, jongensachtig kapsel en een hangende pantalon losjes om de heupen. Androgyn is het nieuwe toverwoord, zien we dan.
Het geheim van de Big Apple, zo meent modedirecteur Dao-Yi Chow, schuilt in het gegeven van de melting pot. Al die mensen van uiteenlopend pluimage die elkaar hier ontmoeten, laten hun ideeën en uitingen samenvloeien. Uit deze creatieve ‘mash up’ ontstaan dan de laatste trends. Een ‘influencer’ is dus in feite een remixer. Origineel door te kopiëren en te plakken.
Geheel volgens dit principe stopt influencers bestaande beelden in de blender. Foto’s van ideeënspuiters Obama, Ghandi en Warhol, videoclips van rapper Jay-Z, de promofilmpjes van de TED conferentie en het South by Southwest festival. Ironisch genoeg behoren zij inmiddels allemaal tot de mainstream — uiteindelijk natuurlijk het lot van iedere trendsetter.
influencers gaat, anders dan bijvoorbeeld out my window, in elk geval niet voor een revolutie zorgen. Non-lineaire, interactieve mogelijkheden ontbreken, en in de vorm is het allemaal vrij traditioneel. In de splitscreens, op elkaar gestapelde beelden, vlotte montage en kekke soundtrack schemert wel door dat regisseurs Paul Rojanathara en Davis Johnson heel erg de intentie hadden hip te zijn. Een laatste kenmerk van de influencer: wees flashy en gelikt, en de meute achtervolgt je wel.
Niels Bakker