Webfilm: Beeldenstorm

Van 3D tot streaming video: de website Beeldenstorm Online gaat de digitale ontwikkelingen op de voet volgen én archiveren. Verwacht van initiatiefnemer het Nederlands Film Festival alleen geen kritisch curatorschap.
‘De toekomst is nu.’ Beter had het Nederlands Film Festival niet kunnen illustreren dat het aan de late kant is met zijn themaprogramma Beeldenstorm — Film en digitale beeldcultuur. De digitalisering van de cinema is immers eerder een ontwikkeling van vandaag dan van morgen. 3D: mainstream sinds Avatar en inmiddels zo’n beetje over het hoogtepunt heen. Streaming Video: YouTube ging in 2005 de lucht in. Interactieve films: dat genre probeert al jaren een doorbraak te forceren. Zonder succes overigens.
Het besef trendvolger te zijn lijkt wel aanwezig bij het NFF. Tegelijk met de aankondiging van het filmprogramma lanceerde het festival deze week de website Beeldenstorm Online, dat de digitale ontwikkelingen op de voet gaat volgen én archiveren. Geheel in lijn met de multimedia-filosofie is er informatie in alle soorten en maten te vinden. Joris van den Berg blogt over het maken van de nobudget webfictieserie De meisjes van Thijs, Eddy Terstall legt voor de camera nog eens uit waarom hij het geld voor zijn nieuwe film inzamelt via crowdfunding, en onder het kopje ‘bibliotheek’ staat een aardig overzicht van online filmprojecten.
Een mooie aanvulling op andere portals die de afgelopen tijd het levenslicht zagen, zoals Ximon en Instant Cinema. Alleen ontbreekt de kritische noot. ‘Een stroomversnelling van technieken geeft film een nieuwe dimensie. Staan wij aan de wieg van een nieuwe kunstvorm?’, klinkt het schreeuwerig in de trailer. De teksten en filmpjes lijken vanuit eenzelfde filosofie gemaakt. In plaats van zich op te stellen als een strenge curator, loopt het NFF volledig mee met de ‘hosanna’-stemming van de vernieuwingsrevolutionairen.
Ook ademt de site een corporate karakter. Aan de content is overduidelijk af te lezen wie de partners zijn. Zo leverde het Transmedia Learning Network een ‘woordenboek’ met definities van de belangrijkste begrippen. Andere partijen zijn De meisjes van Thijs en CineCrowd, wat verklaart waarom Van den Berg en Terstall hun duit in het zakje doen.
Het komt het gevoel van onafhankelijkheid al met al niet ten goede. De opzet van de portal druist toch al in tegen het democratiseringsideaal van het internet. De enige mogelijkheid tot interactie, is het invullen van een reactieformulier. Dat is zó Web 1.0. En natuurlijk volledig in tegenspraak met het kernidee van de digitale cinema: dat iederéén kan filmen.
Niels Bakker