Webfilm: Bear 71

De National Film Board of Canada blinkt uit in interfaces die het onderwerp ondersteunen. Bear 71 fileert, met een klaagzang van een grizzlybeer en bewakingsbeelden in Banff National Park, onze hypocriete houding tegenover Moeder Natuur.
Dimanche en Wild Life lijken bij voorbaat kansloos, met geduchte concurrentie in de categorie korte animatie. Maar zou er een Oscar bestaan voor de beste interactieve film — en wordt dat niet eens tijd? — dan ging de National Film Board of Canada jaar in jaar aan kop van de favorietenlijstjes.
Webdocumentaire Bear 71, gelanceerd op het afgelopen Sundance Film Festival, sluit naadloos aan op wat inmiddels een traditie mag heten: webprojecten waarin de interface volledig dienend is aan het onderwerp. Vorm en inhoud vloeien samen, zoals we dat graag zien in de betere bioscoopfilm.
Erg toegankelijk is die interface overigens niet. De NFB probeert al te herkenbare website-ontwerpen te vermijden. En met succes, want de chaotisch aandoende landkaart met datapunten waar je over heen navigeert, blijkt een diepere betekenis te hebben. Datzelfde geldt voor de verwarring die het gelijktijdig verwerken van verschillende informatie-stromen weet te creëren. Bear 71 geeft je controle, maar neemt deze tegelijkertijd weg — om zo te onderstrepen dat controle een illusie is.
Dat is ook van toepassing op onze pogingen het dierrenrijk te bedwingen. Hoeveel surveillance-camera’s en chip-implantaten we daarvoor ook inzetten, de essentie zal ons altijd ontglippen. Moderne registratie-technieken vergroten de kloof tussen mens en natuur eerder, zo luidt de achterliggende boodschap. In Banff National Park volgen we een grizzlybeer met nummerplaat 71, die op de voice-over getuigt van haar dagelijkse ellende — veroorzaakt door menselijk handelen. Snel groeiende steden, snelwegen en treinrails dringen deze oorspronkelijke Rockies-bewoner steeds dieper de bergen in. Ondertussen worden al haar bewegingen nauwgezet geregistreerd. Als een Big Brother kan de kijker op de bewakingsbeelden klikken. Van een veilige afstand regeren we over de grizzly, net als de boswachters in het park.
De NFB giet vaker een ecologisch sausje over projecten — zie The Test Tube with David Suzuki — en ook Bear 71 draagt een wat naïeve natuurromantiek uit. Vóór de natuur, tegen de mens. Dat stoort niet, zolang de NFB haar expliciete politieke engagement met zoveel intelligentie brengt. In Bear 71 schuilt zelfs een saillante ironie: want zonder de toezichthoudende technologieën die worden aangeklaagd, was deze multimedia-documentaire er immers nooit geweest.
Niels Bakker
Meer webkijken
* De eerste prijs van een nieuwe online competitie van Sundance, de Yahoo! Audience Award, is gewonnen door The Debutante Hunters, een korte documentaire over vrouwelijke schietfanatiekelingen.