Webfilm: anti-FITNA

  • Datum 09-04-2011
  • Auteur
  • Deel dit artikel

STADSDEEL BAARSJES

De sequel op fitna moet nog gemaakt worden, maar de eerste anti-films zien al het levenslicht. Een ‘niet-politieke’ porno-parodie van een seksondernemer en een heus tegenpamflet, waarin Salah Edin dezelfde filmische gemeenplaatsen en propagandistische technieken gebruikt als zijn opponent.

Meestal is het andersom, maar nu snellen de reacties Geert Wilders eens vooruit. Het vervolg op fitna is nog niet af of de de PVV-leider weet zich al geconfronteerd met de twee eerste anti-films. Seksboer Erik Zijlstra maakte de porno-parodie clitna, verkrijgbaar op dvd, over een platinablonde heer Wildaars die op zoek gaat naar de ‘natte Tweede Kamer’ van Femke. Geen verwijzing naar Femke Halsema, aldus Zijlstra, die sowieso benadrukt dat we geen al te serieuze politieke statements achter zijn film moeten zoeken. Het blijft ten slotte porno.

Dat zul je Nederrapper Salah Edin niet horen beweren. Zijn stadsdeel baarsjes is juist een regelrecht tegenpamflet, met even simplistische oneliners en stereotyperingen over waarom het fout gaat met jonge Turkse en Marokkaanse mannen. Er wordt alleen een andere oorzaak aangedragen. Waar Wilders het zoekt in de wortels van de Islam, in de heilige geschriften van de Koran, daar geeft Edin alle schuld aan de sociale omstandigheden. Hij filmt hoe tweede generatie allochtonen in de Amsterdamse stadswijk De Baarsjes worstelen met een autoritaire vader die wil dat ze een baantje zoeken, met wantrouwige werkgevers die beducht zijn voor hun criminele verleden, en met een voortdurende peer pressure van leeftijdsgenoten die moeite hebben het rechte pad te volgen.

Natuurlijk loopt het in zo’n giftige cocktail gauw weer mis. De 23-jarige Marokkaanse hoofdpersoon Tibi komt net uit de gevangenis, krijgt een standje van zijn pa, denkt door een Randstad-intercedent te worden afgewezen, ontmoet wat ouwe bajesvriendjes — en berooft dus maar weer een bank.

Deze oubollig socialistische riedel klinkt even vertrouwd als de anti-Islam propaganda van Wilders. En als filmmaker begaat Edin ook dezelfde beginnersfouten. stadsdeel baarsjes is misschien geen veredelde Powerpointpresentatie, zoals Edin fitna noemde, alle afgekloven gangster-cliché’s zitten erin: pompende hiphopbeats, een rauwe gettostem op de voice-over, en een overdreven schokkerige camera.

Maar de opvallendste overeenkomst schuilt in de bizarre mengeling van documentaire en fictie. Beide films pretenderen een uiterst accuraat beeld van de werkelijkheid te schetsen en onderstrepen dat met alle mogelijke documentairetechnieken, van archiefbeelden tot de hand-held camera. Het is alleen pure cosmetica. Want je voelt voortdurend de dwingend sturende vuist van de maker, die de boodschap er zonder enige nuance inramt. Wilders met zijn propagandistische gehamer op het dreigende gevaar van de Islam, Edin met zijn schematische verhaaltje over een kansarme jongen die door zijn milieu geen andere uitweg ziet dan kut-Marokkaan worden.

Hier staan twee politici op de zeepkist, geen filmmakers.

Niels Bakker