Webfilm: (Alle) Oscar-nominaties voor korte animatie
Het is een primeur: de vijf kanshebbers voor de Oscar voor korte animatie zijn allemaal online te bekijken. Klassieke animatietechnieken domineren, in filmpjes die zonder een spoor van cynisme verhalen over herstellende liefdes en onverbrekelijke vriendschapsbanden.
De strijd om de Oscars woedt dit jaar behalve onder de Academy-leden ook op internet. Veel filmmakers zijn nog huiverig om hun film op YouTube te zetten, maar de genomineerden voor korte animatie vechten om voorrang. De enige die op het moment van schrijven alleen via officieuze kanalen wordt gedeeld, is de superieure Simpsons-aflevering The Longest Daycare.
Onzeker is hoe permanent hun online bestaan is. Timothy Reckart heeft al aangekondigd Head over Heels te verwijderen zodra de promotie-voordelen zijn uitgedoofd. Lees: na de Oscar-uitreiking. Maar tegen die tijd is zijn film natuurlijk allang geliked, geëmbed en gekopieerd en heeft hij verder zijn weg gevonden op het web. The Fantastic Flying Books of Mr. Morris Lessmore (eerder besproken in in deze rubriek) werd vorig jaar ook teruggetrokken nadat de buit binnen was, maar staat gewoon nog op YouTube.
Als pr-stunt is deze bijzondere eindsprint in elk geval geslaagd. Met het keurmerk ‘Oscar-nominee’ groeiden de filmpjes in no time uit tot internethit. Mijn mailbox, Twitterstroom en RSS-feed liepen vol met posts uit alle hoeken en gaten van de internetgemeenschap. Er waren complimenten voor het aansluiten bij de ‘vrij delen’-cultuur op het web. Maar vooral voor het feit dat elke filmliefhebber nu een beetje kan meekijken over de schouder van het incrowd-clubje van de Academy.
In de sterke shortlist domineren klassieke animatietechnieken. Opvallend, in het tijdperk van 3D-modelling, morphing en rendering. Maar als je deze filmpjes ziet, weet je weer hoe kil computeranimatie kan aanvoelen. Het stop motion geknutsel in viralhit Fresh Guacamole (eerder besproken in deze rubriek) en Head over Heels, de handtekeningen in Adam and Dog en The Longest Daycare en de combinatie van computer en handgetekend in Paperman. Debutant John Kahrs, die eerder meewerkte aan A Bug’s Life, The Incredibles en Ratatouille, ontwikkelde een nieuwe techniek. Hij renderde de beelden eerst digitaal, om daar vervolgens zijn handgemaakte tekeningen overheen te projecteren.
Het zwart-wit Paperman tovert zonnige buikkriebels tevoorschijn uit het grauwe kantoorbestaan. Typisch Disney, om in te zoomen op de beloftevolle kant van de liefde. Het pad dat de andere filmpjes volgen is hobbeliger, maar niet minder vertederend. In Head over Heels zien we een knorrig echtpaar dat zo ver uit elkaar is gegroeid dat de vrouw op de vloer leeft en de man aan het plafond. Maar een bijzondere gebeurtenis zorgt voor een omkering — letterlijk. Adam and Dog vertelt in pasteltinten het scheppingsverhaal van de onverbrekelijke vriendschap tussen mens en hond, en zelfs bij The Simpsons maakt cynisme plaats voor vertroeteling: baby-familielid Maggie probeert een vlinder te redden uit de klauwen van een moordlustig crèchegenootje.
Het maakt de Oscar-kanshebbers stiekem tot de perfecte webfilms: ze geven je binnen vijftien minuten een warm gevoel. Waarna je, net als de kantoorklerk die in Paperman papieren vliegtuigjes gooit naar zijn prooi, weer rustig aan het werk kunt.
Niels Bakker