Webfilm: 34 jaar terug

  • Datum 20-05-2015
  • Auteur
  • Deel dit artikel

Roger Christian, de Oscarwinnende set decorator van de eerste Star Wars, kreeg een gouden kans van George Lucas: zijn filmdebuut Black Angel werd vertoond als voorfilm bij The Empire Strikes Back. Sindsdien werd de film als verloren beschouwd, maar nu staat een gerestaureerde versie van de zweverige fantasyfilm online.

"Zet je klok 34 jaar terug", adviseert Roger Christian, de Oscarwinnende set director van Star Wars: A New Hope, ter introductie van zijn teruggevonden filmdebuut Black Angel op Youtube. Christian kreeg in 1980 de eer om zijn film in 400 zalen in Engeland te introduceren, voorafgaand aan de legendarische tweede film in de Star Wars reeks, The Empire Strikes Back. Het Britse publiek, dat toen al overweldigd zou worden door een fantastische explosie van science fiction, kreeg er aan de hand van Christian nog een dosis onsamenhangende, maar sfeervolle fantasy bovenop. Nu Black Angel voor iedereen beschikbaar is, valt op wat een zweverige voorfilm dat moet zijn geweest. Daarom benadrukt Christian zijn Youtube-publiek nog een keer: "Zet je klok 34 jaar terug."

Voor wie er 34 jaar geleden naar keek was het vast ook al even schrikken. Het grootste deel van deze vijfentwintig minuten durende film rijdt een bewapende ruiter namelijk door Romantische natuur, terwijl alleen zweverige muziek de toon zet. Af en toe stopt de ruiter zonder enige zichtbare reden bij een ruïne, waarna hij weer verder het landschap doorklieft op zijn witte paard. Hij komt een lange tijd niemand tegen. Hij blijft maar galopperen, terwijl de muziek maar blijft spelen.

Pas laat in de film komen de fantastische elementen van de grond. Er is een plaag geweest — daarom rijdt de ruiter langs zoveel ruïnes — die zich manifesteert in de vorm van een grimmige zwarte ridder, de Black Angel uit de titel. Hij houdt een in witte jurk gehulde vrouw in zijn macht. Uiteraard draaot het allemaal uit op een gevecht tussen deze twee ruiters om het lot van de dame.

Black Angel is bizarre fantasy, maar wel extreem sfeervolle. Het Schotse landschap is werkelijk betoverend en de cameravoering maakt daar sterk gebruik van. De camera laat het liefst zo veel mogelijk zien van de natuur, waardoor de ruiter in al zijn eenzaamheid nog nietiger lijkt. Daarnaast maakt de kostuumdesign ook veel indruk. Vooral de zwarte ridder ziet er met zijn in spinnenwebben gehulde uitrusting fantastisch uit. Op zulke fronten kun je zien dat deze film invloed heeft gehad op latere fantasyfilms. Het schijnt zelfs dat John Boorman Black Angel aan zijn crew liet zien voordat hij met de productie van Excalibur begon.

Black Angel mag er dan prachtig uitzien, maar mist sturing. Het is te merken dat Christian elementen uit een langer scenario heeft geplukt en aan elkaar heeft geregen: scènes volgen elkaar om onverklaarbare reden op. De film kijkt daardoor weg als een fantasycollage: vol mooie beelden, maar zonder enige betekenis. Christian legt in zijn introductie uit dat het werk van Tarkovsky in die tijden een grote inspiratiebron voor hem was, wellicht heeft dat er iets mee te maken. Met toegeknepen ogen kan je die invloeden in Black Angel zien, al lijkt het er eerder op dat de regisseur alleen de zweverigheid en niet de impact van de Russische meester heeft overgenomen.

Nu Black Angel in gerestaureerde vorm op YouTube te vinden is, heeft Christian (die ook verantwoordelijk was voor het John Travolta-fiasco Battlefield Earth) de marketingmachine aangezet. Over twee weken zal er een grote aankondiging van hem komen over de korte film, zo schrijft hij op zijn Twitter-account. Wat die aankondiging gaat worden is niet duidelijk, maar één ding is zeker: Christian zal in december niet voor de nieuwe Star Wars-film te zien zijn. Dat hij dat in 1980 überhaupt heeft kunnen doen, lijkt na het zien van Black Angel al een mirakel. Zelfs al staat de klok 34 jaar terug.

Hugo Emmerzael