Webfilm: 2011 goed jaar voor crowdfunding

Uit de promo voor En op ’n goede dag van Heddy Honigmann

140.000 euro en 450.000 euro: dat zijn de bedragen die crowdfundingwebsites CineCrowd en Voor de Kunst het afgelopen jaar bijeensprokkelden. Het Filmfonds zoekt komend jaar de samenwerking.

Crowdfunding-website CineCrowd heeft het afgelopen jaar bijna 140.000 euro opgehaald bij het publiek, waarmee vijftien films zijn gefinancierd. Dat is een successcore van 100 procent: alle projecten die op de site verschenen, wisten het benodigde bedrag te verzamelen. Ruim 1.151 mensen doneerden geld via de site.

Uit CineCrowds jaarcijfers over 2011 blijkt verder dat Deal van Eddy Terstall met 21.010 euro het hoogste bedrag binnensleepte. Hij heeft zijn idee voor een korte film inmiddels omgeschreven tot een lange speelfilm, die dit voorjaar in de bioscoop zal verschijnen. Simon Douw en Gijsbert Koren van het eerste Nederlandse crowdfundingadviesbureau verkozen Terstalls project tot meest opmerkelijke crowdfundingproject van het jaar, met name vanwege de originaliteit van zijn Twitflicks-actie.

Heddy Honigmann collecteerde 13.699 euro voor En op ’n goede dag, een korte film over het hoofddoekjesdebat die inmiddels is voltooid en werd opgenomen op haar dvd-oeuvrebox. Andere projecten die meer dan 10.000 euro inzamelden, zijn momenteel in productie: Als de dood (16.990 euro, documentaire over de spierziekte ALS), Lief konijn (10.574 euro, fantasy over meisje met konijnenoren), Die Welt (10.333 euro, speelfilm over Tunesiërs die dromen van een bestaan in Europa), Broeder (10.055 euro, kortfilm over zinloos geweld tegen ambulance-personeel) en Morgen is alles beter (10.012 euro, portret van de Roma-cultuur).

Crowdfundingsite Voor de Kunst heeft eveneens een goed jaar achter de rug. Het publiek schonk bijna 450.000 euro via de site, waarmee 45 kunstprojecten werden gefinancierd. Succesvol in de categorie film & video waren onder meer de fietsdocumentaire Genre de Vie (17.469 euro), het op de jeugd van rapper RB Djan gebaseerde Linkerbaan (12.030 euro) en de historische animatiefilm ’t Turfschip van Breda (10.000 euro). Tanja Nabbens Vlees slaagde er niet in het streefbudget te halen.

De filmwereld kan komend jaar uitkijken naar het nieuwe crowdfundingplatform EU1. Op de betaversie van de site collecteren Tamar van den Dop (Supernova) en Johan Kramer (0,08) alvast voor hun speelfilms. De eigen crowdfundingsite van het Filmfonds en de zes andere rijkscultuurfondsen is afgeblazen. In plaats daarvan willen de fondsen samenwerking zoeken met Voor de Kunst, CineCrowd en andere (private) initiatieven. Henriëtte Post van het NFPK denkt daarbij aan het geven van donaties en aan de co-promotie van projecten via de websites van de fondsen.

CineCrowd-oprichter Roel van de Weijer ziet nog twee taken weggelegd voor de fondsen. Ze kunnen de nieuwe Geefwet — die giften aan cultuur 125 procent aftrekbaar maakt van de belasting — onder de aandacht van het publiek brengen. “Daarnaast is er nog erg veel bureaucratie rondom crowdfunding, met name als het gaat om het betalingsverkeer. Het zou goed zijn als ze gaan lobbyen in Den Haag om dat te verminderen.”

Niels Bakker