We Want Cinema spreidt vleugels internationaal uit

  • Datum 08-02-2014
  • Auteur
  • Deel dit artikel

Een maand geleden werd de Duitse versie gelanceerd van We Want Cinema, de innovatieve vorm van online filmprogrammeren die in oktober 2012 geïntroduceerd werd door distributeur Amstelfilm. Er zijn vergevorderde plannen voor verdere internationale uitbreiding: minstens tien landen in de komende vijf jaar. En er wordt geëxperimenteerd met kruisbestuiving, zoals komende maand tijdens de Berlinale.

In de tweede week van januari ging We Want Cinema van start in dertig bioscopen in en rondom Berlijn. ‘Maar we willen zeker doorgroeien naar de rest van Duitsland’, stelt Marieke Jonker, directeur van Amstelfilm. ‘De aankomende Berlinale is een mooi moment om nu eerst We Want Cinema in Berlijn te activeren.’

In eerste instantie was We Want Cinema vooral gericht op consumenten die graag een golden oldie wilden zien of een film die ze net hadden gemist in de lokale bioscoop. Achter de computer thuis kan op de website de gewenste film worden geselecteerd, kosteloos een event worden gestart en vrienden uitgenodigd via mail en social media. Bij het behalen van een minimum aantal verkochte kaartjes, dat afhankelijk is van tijd en locatie, gaat het evenement door.

‘De Pulp Fictions, Dirty Dancings en Some Like It Hots zijn nog steeds favoriet’, geeft Jonker toe. ‘Maar we richten ons nu ook op de doe-het-zelf-filmmaker die zonder release zit. Bij wijze van experiment programmeren we tijdens de Berlinale werk van makers die niet in het programma zijn opgenomen — een off festival screening.’

Eén van de titels die tijdens de Berlinale draait — in Cineplex Alhambra in Mitte — is Gone Back met belangrijke rollen voor Astrit Alihajdaraj en Hanna Verboom. Jonker: ‘De reacties van makers zijn positief, zeker bij filmprojecten die al grotendeels gecrowdfund zijn. Dan is een gecrowdfunde screening eigenlijk een heel erg logische volgende stap in de keten.’

De Duitse partner van We Want Cinema heet Cinetrans, een grote distributeur die tevens een laboratorium runt. In wezen kreeg het bedrijf een leeg platform aangeboden en heeft het dat zelf gevuld met filmtitels en theaters. Het aanbod beslaat inmiddels 1100 titels, tegen 1500 films die in Nederland op verzoek theatraal te zien zijn.

Maar de expansieplannen houden zeker niet op in Duitsland. ‘Omdat We Want Cinema een innovatief concept is, krijg ik veel spreektijd op internationale evenementen. Dat levert achteraf altijd contacten op met partijen die een licentie willen nemen’, vertelt Jonkers. ‘Er staan momenteel een aantal landen in de rij, vooral Europese maar ook Mexico en Azerbeidzjan. Hopelijk kunnen we binnen twee, drie maanden uitrollen in het volgende land. Binnen vijf jaar moet We Want Cinema in minimaal tien landen actief zijn.’

Edo Dijksterhuis