Vue zet in op eSports door in zee te gaan met DreamHack

DreamHack wintereditie 2014
Vue — voorheen JT Bioscopen — gaat een exclusieve samenwerking aan met DreamHack, het grootste gamefestival ter wereld. Daarmee zet de bioscoopketen stevig in op ‘big screen entertainment’, content die niet per se film is. Op 17 april vindt het eerste gametoernooi plaats, Counter Strike: Global Offensive. Vue verwacht makkelijk acht zalen te vullen met kijkpubliek voor eSports.
Het Zweedse DreamHack bestaat al sinds 1994 en organiseert sinds 2002 ieder halfjaar een reusachtig gaming evenement. Voor de 2010-editie waren 13.608 deelnemers verbonden met 12.754 computers. Er was in dat jaar een kwart miljoen euro aan prijzengeld te verdelen. En de cijfers zijn de afgelopen jaren alleen maar groter geworden.
De laatste jaren is eSport, zoals professioneel competitief gamen officieel heet, steeds populairder geworden als kijksport. Vooral via YouTube-kanalen van succesvolle gamers worden toernooien gevolgd. In het buitenland heeft eSports al z’n weg naar de bioscoopzaal gevonden, waar evenementen live worden gestreamd. Vue is de eerste partij om in Nederland de stap te wagen.
En dat wordt meteen groots aangepakt. Counter Strike: Global Offensive is op 17 april te volgen in Vue bioscopen in Alkmaar, Apeldoorn, Eindhoven, Hoogeveen, Kerkrade, Nijmegen, Vlaardingen en Hilversum. Omdat dit soort toernooien vaak lang duren — tien uur is niet ongewoon — ligt de toegangsprijs hoger dan voor filmbezoek. Een kaartje kost €17,50.
Met eSports wil Vue, de tweede bioscoopketen van Nederland, zich onderscheiden van de concurrentie. In een markt waarin bezoekcijfers voor film langzaam afvlakken maar het aantal bioscoopstoelen nog steeds toeneemt, is dat een legitieme strategie. De keten heeft de afgelopen jaren stevig geïnvesteerd in hoogwaardig beeld en geluid — onder andere de nieuwste Dolby-toepassingen — en is dus prima toegerust voor eSports.
Door de samenwerking met DreamHack hoopt Vue een nieuw, jonger publiek aan zich te binden. Maar deze gamers in eerste instantie bereiken, is een uitdaging. Traditionele marketing via lifestylebladen werkt voor deze doelgroep niet. Er wordt dus vooral ingezet op online reclame en viral marketing in gaming communities. Bovendien heeft Vue de steun ingeroepen van de populaire game YouTuber Yarasky. Deze gamer heeft bijna een half miljoen abonnees en streamt op zijn eigen kanaal populaire games. Yarasky zal de Vue game events hosten, iedere keer in een ander theater, wat naar verwachting een grote aantrekkingskracht zal hebben op jonge fans.
Enige ervaring met eSports heeft Vue overigens al. Sinds kort is het bedrijf namelijk locatiepartner van de Dutch College League, die op 8 maart jongstleden in Hilversum voor het Laegue of Legends organiseerde. In deze competitie voor studenten speelden zes teams drie wedstrijden die live op het grote doek te volgen waren. Tot de finale op 14 juni wordt iedere dinsdag vanaf 12 uur ’s middags in Vue Hilversum gespeeld. Het winnende team gaat door naar de wereldkampioenschappen die later dit jaar plaatsvinden.
Edo Dijksterhuis