Vue Amsterdam: bioscoopbezoek als betaalbare luxe
Wat zaalaantal betreft is Vue Amsterdam de grootste bioscoop van Nederland. Behalve een breed filmaanbod heeft het gisteren geopende complex intieme zalen, extreem comfortabele ligstoelen, een snackaanbod waar Sjakie de chocoladefabriek voor zou inruilen, een scherm zo breed als drie grachtenpanden en state of the art Barco-projectoren die het toppunt in helderheid zijn.
Alsof je in een oversized honkbalhandschoen zit: stevig en comfortabel. Terwijl je vingers het ritme van de festonsteken in de armsteun volgen, registreert je rug het kussentje in de zitting. Een druk op de knop en de rugleuning kantelt naar achteren, tot bijna horizontale stand. Met een andere knop gaan je benen omhoog. En je kunt nog steeds makkelijk bij de mini-koeler waar je flesje wit in wacht of het bijzettafeltje waar de nacho’s staan te dampen.
Met de Ultra Lux recliner seats kun je films bekijken als een oude Romein tijdens een bacchanaal. Ze voelen aan als vliegtuigstoelen in royal class, maar dan met veel meer ruimte rondom. Ze zijn in Nederland nergens anders te testen dan in Vue Amsterdam, het nieuwe bioscoopcomplex dat deze week opent in de Amsterdamse Houthavens. “Deze bioscoop is het vlaggenschip van Vue, niet alleen in Nederland maar internationaal,” stelt managing director Joost Ligthart niet zonder trots. “Hier komen alle innovaties en nieuwste snufjes samen.”
Dat begint meteen bij binnenkomst. Na het scannen van de kaartjes – waarvan Vue verwacht dat 80% online wordt gekocht – komen bezoekers terecht op een winkelplein dat iets weg heeft van een dutyfree winkel op Schiphol. Behalve dat het aanbod hier volledig bestaat uit snacks – enorm veel snacks. Zoals drop, chips, chocola in alle vormen en maten, milkshakes die je naar eigen smaak kunt samenstellen, Pepsi in verschillende mengvarianten en zelf getapt bier. “Wij zijn ook de enige ketenbioscoop die verse popcorn aanbiedt,” wijst Ligthart op de grote glazen bak waar zo meteen mais in zal poppen.
Voorbij de zelfscankassa’s – er is ook een bemenst exemplaar voor klanten die liever cash betalen – schittert de toegangspoort tot het amusementswalhalla dat Vue Amsterdam wil zijn: twee hoge wanden en een plafond van LED-schermen waarop trailers van films uit het aanbod worden afgespeeld. Bij het binnengaan van de bioscoop voel je je als Alice die door de spiegel Wonderland binnenstapt. Het woord ‘immersive’ zal met koeienletters op de moodboards hebben gestaan toen dit complex werd bedacht in het Vue-hoofdkantoor.
Maar immersive krijgt in de zalen op de begane grond een prettig bescheiden invulling. De vier zalen op deze verdieping tellen slechts dertig stoelen en de sfeer is intiem. “We hebben gekozen voor kwaliteit boven kwantiteit,” vertelt Ligthart. “In het huidige bioscooplandschap zul maar zelden nog zalen van zes- zevenhonderd man vullen – behalve misschien met Avatar. En met dertig man zit je niet lekker in een ruimte die bedoeld is voor tien keer zoveel publiek. Dat voelt kil en een beetje ongemakkelijk. Daarom hebben wij bewust gekozen voor kleinere zalen.”
Maar wel heel veel zalen: vijftien in totaal. Daarmee is Vue Amsterdam qua zaalaantal het grootste bioscoopcomplex van Nederland. Maar anders dan veel andere mulitplexen zet dit eerste Vue-filiaal in de hoofdstad niet in op louter blockbusters. “Omdat we meer zalen hebben van kleiner formaat kunnen we breder programmeren dan in andere filialen,” vertelt Ligthart. “We zullen hier ook arthousefilms draaien.”
Vue onderscheidt zich in programmering sowieso van de andere bioscoopketens Pathé en Kinepolis, wat ze vorig jaar als enige van de Grote Drie een vergroting van het marktaandeel opleverde. Zo zet de Brits-Ierse keten, die nu goed is voor 13% van de Nederlandse bioscoopmarkt, in op Indiase films. En was het grootschalig programmeren van het Poolse liefdesdrama Dom Dobry (A Good Home) een groot succes.
Maar het gaat bij Vue niet alleen om wat je ziet, ook om hoe je het beleeft. Meer dan de concurrenten zet de keten in op luxe. De Ultra Lux recliner stoelen in de nieuwe vestiging zijn daarvan de meest recente uiting. Iedere zaal in Vue Amsterdam heeft minstens één rij met ligstoelen, gesitueerd op ongeveer driekwart van de zaal om de beleving helemaal te optimaliseren.
Maar dat is slechts één onderdeel van een totaalpakket. “Wij willen niet dat mensen naar de film gaan, maar een avondje uit beleven,” omschrijft Ligthart het. “Dat kan beginnen met een etentje in het restaurant in de plint en eindigen met een drankje in de cocktailbar op de tweede verdieping. Maar we willen het high end-aanbod wel betaalbaar houden. De eerste paar maanden begint de kaartjesprijs bij €10 en met de parkeergarage hiernaast hebben we een deal waardoor je maximaal een tientje betaalt om je auto te stallen.”
Hoewel die garage zeshonderd auto’s kan herbergen, zullen de meeste bezoekers te voet, per fiets of met het OV komen. Vue Amsterdam staat namelijk middenin een snel groeiend stukje stad. Houthavens is in de afgelopen tien, vijftien jaar veranderd van een woestenij in een volgebouwde woonwijk met een bedrijventerrein waar opvallend veel creatieve bedrijven zitten. Theater Amsterdam, bekend van grote musicals als Soldaat van Oranje, ligt om de hoek. En de komende tien jaar verrijst iets verderop Haven-Stad, waar uiteindelijk 70.000 woningen worden gebouwd.
Dat hadden ze op het Britse hoofdkantoor van Vue al vroeg in de smiezen. De eerste tekeningen dateren van 2013 – twee jaar voordat Vue International de JT Bioscopen overnam en de Nederlandse bioscoopmarkt betrad. Door de coronaperiode belandden de plannen in de ijskast na 2019, dat voor de bioscoopbranche nog steeds geldt als recordjaar. “Tim Richards, onze CEO, is uitermate positief gestemd,” volgens Ligthart. “Hij gelooft dat 2026 weer een geweldig jaar wordt, met films als Avatar Fire & Ash, SMB2, Devil Wears Prada 2 en Toy Story 5. Met Vue Amsterdam mikken we volgend jaar op 400.000 bezoekers.”
Vue zet dus in op groei van bioscoopbezoek maar verspreid over meer titels en minder leunend op een paar blockbusters. Daarom heeft Vue Amsterdam ook drie zalen met slechts twaalf stoelen – voor een extra intieme kijkervaring. Deze ruimtes, met een aparte garderobe en de cocktailbar handig om de hoek, kunnen ook voor €250 worden afgehuurd voor privé screenings, bijvoorbeeld door reclamebedrijven die hun nieuwe spotje in optima forma willen bekijken. “Of een wedstrijd van het Nederlands elftal tijdens het komende WK,” suggereert Ligthart. “Er past precies een elftal in zo’n zaal, plus een coach.”

Aan de andere kant van het spectrum staat de Epic-zaal, met 204 stoelen het epicentrum van het complex. Net als in de andere zalen zijn vloer, wanden en stoelen uitgevoerd in stemmig zwart waardoor niets afleidt van het scherm. Het Dolby Atmos geluid komt uit een flinke rij speakers rondom, die niet in de wanden zijn verwerkt maar er los op zijn gemonteerd om de audiokwaliteit te optimaliseren.
Maar het grote verschil wordt gemaakt door twee Barco-projectoren, waarvoor zelfs een muurtje moest worden gesloopt om ze per hoogwerker te installeren. De HDR-technologie van Barco maakt gebruik van ‘lightsteering’ waardoor de laserstraal actief naar plekken wordt gestuurd die helder moeten zijn en het zwart ook echt heel diep donker is. Terwijl 48 nits – de eenheid voor helderheid – gebruikelijk is voor standaardprojectoren, hebben de Barco-projectoren zes keer zoveel nits. En dat wordt geprojecteerd op een scherm van maar liefst zeventien meter breed – “de afmeting van drie Amsterdamse grachtenpanden,” zoals Ligthart plastisch vergelijkt.
In deze zaal werd gisteren de nieuwe bioscoop officieel geopend met de voorpremière van Anaconda, de actiecomedy met Paul Rudd en Jack Black die pas op 25 december te zien zal zijn in de rest van het land. Afgelopen weekend verwelkomde Ligthart al 750 buurtbewoners, die voor een speciaal tarief kennis konden maken met hun nieuwe buren. En er was een bijeenkomst voor internationaal Vue-personeel, dat kon snuffelen aan de toekomst van hun bedrijf.
Ondertussen stoomt Vue gewoon door. Het filiaal in Gorinchem is van nieuwe stoelen voorzien en in Deventer is het nieuwe retailconcept uitgerold. In Hoorn en Enschede worden binnenkort Epic-zalen geopend, die de nieuwe hoogste standaard in beeld en geluid bieden. Het Amsterdamse filiaal is de 21ste vestiging in Nederland, maar er zijn volgens Ligthart plannen voor zeker nog twee Vue-bioscopen in Nederland. Zo groot als Vue Amsterdam zullen die echter niet worden.