Redactie Cahiers du cinéma dient ontslag in

Divine leest Cahiers in Polyester van John Waters (1981)

De voltallige redactie van het gerenommeerde Franse filmblad Cahiers du Cinéma stapt op uit onvrede over de nieuwe eigenaar. Reden: de onafhankelijkheid is volgens de redactie in het geding nu de nieuwe eigenaren, waaronder acht filmproducenten, het blad willen degraderen tot een ‘chic’ en ‘vriendelijk’ blaadje.

Volgens de vijftienkoppige redactie is van onafhankelijke filmkritiek geen sprake meer nu het tijdschrift sinds een maand in handen is van een nieuwe eigenaar, die onder meer bestaat uit bankiers, tech-ondernemers en producenten.

In een verklaring laat de redactie weten: “Met name de acht producenten die deel uitmaken van de nieuwe aandeelhouders vormen een belangenconflict voor een onafhankelijke publicatie op het gebied van filmkritiek. Het maakt niet uit welke artikelen we over films van deze producenten publiceren, ze zullen automatisch verdacht zijn.”

“De nieuwe aandeelhouders suggereerden dat onze onafhankelijkheid gewaarborgd was maar tegelijk vertelden ze dat we onze publicatie moesten ‘refocussen’ op de Franse film. We vrezen toenemende druk op onze onafhankelijkheid vanuit de Franse filmindustrie.” De redactie is verteld dat het tijdschrift in de toekomst meer “chic” moet worden en zich meer op de grote markt moet gaan richten. De aandeelhouders spreken tegen dat ze de redactie een koerswijziging hebben opgedragen.

Adjunct-hoofdredacteur Jean-Philippe Tessé, zeventien jaar criticus bij het blad: “In de jaren vijftig is dit tijdschrift opgericht om oorlog te voeren tegen de Franse film. De nieuwe eigenaren willen het nu “chic” en “vriendelijk” maken. Dat is absolute nonsens.”

Deze ontwikkeling is bijzonder wrang omdat Cahiers met zijn 69-jarige geschiedenis een van de meest vooraanstaande filmkritische publicaties is, groot geworden dankzij onder meer de stemmen van Jean-Luc Godard, François Truffaut en Claude Chabrol, filmcritici die later films gingen maken en die bekend stonden als de ‘Hitchcocko-Hawksians’ vanwege hun uitgesproken liefde voor de Amerikaanse film. Godard heeft altijd gezegd dat hij na zijn tijd bij Cahiers gewoon filmkritiek bleef bedrijven, in de vorm van films.

Het blad werd in 1951 opgericht door criticus en filmtheoreticus André Bazin, regisseur en schrijver Jacques Doniol-Valcroze, en schrijver Joseph-Marie Lo Duca en het lag aan de basis van een van de belangrijkste stromingen in de filmgeschiedenis, de Nouvelle vague.

Op dit moment is de toekomst van Cahiers onduidelijk maar het zou bespottelijk zijn als dit blad gedegradeerd zou worden tot een felicitatiemachine voor de Franse filmindustrie.

Het laatste Redactioneel van hoofdredacteur Stéphane Delorme