Volgende stap in streaming­oorlog: abon­ne­ment met reclame

Met de toenemende concurrentie op de streamingmarkt en een ietwat afgenomen vraag in post-coronatijd, zoeken de grote platforms naar manieren om te toch te blijven groeien. Het goedkopere reclame-abonnement is het meest recente strijdmiddel in wat inmiddels een streamingoorlog mag heten. En Netflix wint de eerste veldslag.

Het ging erom spannen wie het eerste zou komen met een reclame-abonnement: Disney+ of Netflix. Maar volgens Variety heeft de marktleider de introductiedatum vervroegd naar 1 november om Disney+ de loef af te steken. Die heeft 8 december als lanceerdatum staan.

In juli vertelde Netflix aan investeerders nog dat de introductie van de nieuwe abonnementsvorm begin 2023 zou plaatsvinden. Maar toen was het effect van de 1 miljoen verloren abonnees nog niet helemaal ingedaald. De aandelenmarkt reageerde bijzonder negatief, wat Netflix een ongekend verlies aan beurswaarde opleverde. Daar moest snel iets aan gedaan worden en vandaar de versnelde uitrol van de volgende stap in de concurrentiestrijd. Behalve nieuwe, minder koopkrachtige abonnees hoopt Netflix met de nieuwe abonnementsvorm jaarlijks $3-4 miljard op te halen aan advertentie-inkomsten.

Het abonnement met reclame, vergelijkbaar met de gratis versie van Spotify, wordt eerst beschikbaar gemaakt in Canada, Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland en natuurlijk de VS, nog steeds de grootste markt voor Netflix. In de VS gaat de nieuwe dienst tussen de 7 en 9 dollar per maand kosten, 1 tot 3 dollar minder dan het reguliere abonnement. Wanneer het nieuwe abonnement in Nederland wordt uitgerold en wat het gaat kosten, is nog onduidelijk.