VOD-gigant Netflix dit jaar naar Nederland
De Amerikaanse abonneezender Netflix komt dit jaar nog naar Nederland. Vanaf exact welke datum het Netflix-aanbod van films en series, waaronder de titels van eigen makelij Arrested Development en House of Cards, te zien zal zijn, is nog onduidelijk. Nederland is het 41ste land om aangesloten te worden op de Video On Demand-service, die wereldwijd 36,3 miljoen abonnees telt.
Het gerucht ging al langer de rondte dat Netflix zich op de Nederlandse markt wilde begeven. Eind vorig jaar wist technologiesite The Next Web al te melden dat het bedrijf actief op zoek was naar Nederlandse vertalers. Niet zo lang geleden schreef Le Soir dat de Amerikanen personeel aan het werven waren voor Frankrijk, Nederland en België. Volgens de bronnen van de Belgische krant was Netflix van plan uit te breiden naar een ‘additional European market’.
Vanochtend kwam het verlossende woord via persbureau AP. Wie nu naar de website van Netflix surft, wordt niet meer afgewimpeld met ‘Sorry, Netflix is not available in your country yet’, maar wordt vergast op een optimistisch ‘Wij komen binnenkort naar Nederland!’ Over de hoogte van het maandelijkse abonnement — in de VS ligt het bedrag op acht dollar — is nog niets te lezen.
Het bedrijf Netflix werd in 1997 opgericht in Californië en was in eerste instantie actief als DVD-verhuurder. Sinds 2007 ligt de focus op Video On Demand. Na eerst een solide klantbasis te hebben gebouwd in de Verenigde Staten, breidde het bedrijf internationaal uit. Canada kwam eerst aan de beurt, daarna volgden Latijns-Amerika, Groot-Brittannië, Ierland en Scandinavië. In totaal heeft Netflix nu 36,3 miljoen abonnees, waarvan 29,2 miljoen in de VS.
In gesprek met The Hollywood Reporter geeft Netflix CEO Reed Hastings toe dat de Nederlandse markt klein is in vergelijking met bijvoorbeeld de Britse maar dat hij het toch beschouwd als een veelbelovende groeimarkt. Hij haalt de recente onderzoekscijfers aan waaruit bleek dat het aantal VOD-gebruikers de afgelopen drie jaar is verdubbeld, tot twee miljoen. In lijn met wat ook belangenvereniging NVPI verwacht, denkt Hastings dat het aandeel VOD alleen maar zal groeien als DVD-verkoop steeds verder inzakt.
Edo Dijksterhuis