VOD-exploitanten verenigen zich

  • Datum 25-04-2013
  • Auteur
  • Deel dit artikel

De markt voor Video on Demand (VOD) groeit explosief. Exploitanten vinden hun sector nu volwassen genoeg voor een nationale branchevereniging. VodNed heet de nieuwe spreekbuis. Volgens de belangenvertegenwoordiger profiteert uiteindelijk de consument door meer gebruikersgemak, betere kwaliteit en lagere prijzen.

Uit recent onderzoek blijkt dat VOD-gebruik is verdubbeld in drie jaar tijd. Ruim twee miljoen Nederlanders kijken tegenwoordig films op deze manier. De omzet van de branche is gegroeid tot 72 miljoen euro op jaarbasis. Hoewel dit nog steeds slechts een derde is van de omzet op DVD- en Blu-rayverkoop, tekent zich een trend af ‘van disk naar digitaal’.

‘De tijd is rijp voor een branchevereniging’, concludeert dan ook Marc Jurgens, directeur van VOD-aanbieder Ximon en voorzitter van VodNed. ‘Regisseurs, bioscoopeigenaren en distributeurs hebben al een vereniging; het is logisch dat wij nu ook één centraal aanspreekpunt hebben.’

Bij VodNed hebben zich onder andere RTL-XL, MovieMax, Ximon, Pathé Thuis, Videoland, Maxx-XS, Cinemalink en meJane.com aangesloten. Belangrijkste reden om VodNed op te richten: grotere efficiëntie. Jurgens: ‘Tot nu toe maakten alle VOD-exploitanten individueel afspraken met collectieve beheersorganisaties als Buma/Stemra. Nu kunnen we gezamenlijk aan tafel.’

Maar VodNed wil ook praten met de producenten van smart tv, tablets en pc’s waarop VOD bij de gebruiker komt. ‘Producenten van devices vragen ons al om input’, zegt Jurgens. ‘Er zijn teveel verschillende standaarden en wij vinden dat het uniformer kan. Als we niet meer voor ieder type device een andere versie hoeven te maken dan drukt dat de kosten. En dat betekent dat de prijs voor de consument ook naar beneden gaat.’

Ook met distributeurs wil VodNed het gesprek aangaan. ‘Wij maken er geen geheim van dat we de release windows graag zouden aanpassen’, aldus Jurgens. Nu is het zo dat er een periode zit tussen bioscooppremière en uitbreng op DVD of via VOD. Als films dan worden aangeboden via pay-tv wordt VOD vaak tijdelijk stopgezet. ‘Daar zijn wij niet voor’, stelt Jurgens. ‘Bovendien denken wij dat de industrie als geheel beter af is als de marketing niet alleen gericht is op de bioscooprelease maar ook op de VOD-exploitatie. Wij geloven niet dat VOD kannibaliseert op bioscoopbezoek; wij denken zelfs dat er een wederzijdse versterking kan zijn.’

Over één heikel onderwerp laat VodNed zich niet formeel uit: piraterij. Het downloaden van films is niet illegaal in Nederland, alleen het aanbieden. De branchevereniging ziet dan ook geen mogelijkheden voor een lobby richting overheid. Jurgens denkt het te kunnen winnen op kwaliteit en gebruikersgemak. ‘Mits redelijk geprijsd kan het legale VOD-aanbod concurreren met illegale downloads, die vaak heel veel handelingen vereisen en waarvan het altijd maar afwachten is of je film niet halverwege afbreekt. We zetten nu de eerste stappen richting een abonnementensysteem vergelijkbaar met Spotify. Dat brengt legale VOD binnen bereik van een grote groep consumenten.’

De toetreding tot de markt van buitenlandse concurrenten zoals Voddler, dat vanaf deze week actief is in Nederland, juicht Jurgens alleen maar toe. ‘Het is een verrijking van het aanbod. Hoe meer legale aanbieders er zijn, hoe meer consumenten zich bewust zijn van het bestaan van VOD. Het helpt bij de acceptatie van een nieuw product.’

Edo Dijksterhuis