Vijf themadagen tijdens IDFA 2014

  • Datum 28-10-2014
  • Auteur
  • Deel dit artikel

The Look of Silence

De diversiteit in het 298 titels tellende IDFA-programma kan overweldigend zijn. De festivalorganisatie heeft het aanbod daarom al opgedeeld in programma’s. Daarnaast zijn er, in samenwerking met partners, vijf themadagen ingesteld: over Franstalige documentaires, mensenrechten, homoseksualiteit en gender, kunst en duurzaamheid.

De eerste themadag vindt plaats op 22 november, drie dagen na de opening van het IDFA. Het gaat om de TV5MONDE-dag, die het festival organiseert samen met de gelijknamige Franstalige televisiezender. In Pathé Tuschinski worden drie Franstalige documentaireklassiekers vertoond. In Peasant Letter (1975) portretteert Safi Faye haar Senegalese geboortedorp aan de hand van het aanstaande huwelijk van Coumba en Ngor, die de bruidsschat niet kan betalen en naar Dakar trekt om geld te verdienen. 1974, une partie de campagne (1974) van Raymond Depardon gaat over de presidentscampagne van Valéry Giscard d’Estaing. En The Beaches of Agnès (2008) is een autobiografisch filmessay waarin de 80-jarige Agnès Varda haar geheugen en verleden uitgraaft.

Een dag later vindt de Movies that Matter-dag plaats, waarin het thema mensenrechten centraal staat. The Look of Silence (2014) van Joshua Oppenheimer is een soort vervolg op The Act of Killing (2012); in plaats van de daders van de Indonesische genocide in 1965 komen nu de slachtoffers aan het woord. In Those Who Said No gaat Nima Sarvestani in op de gevolgen van de fatwah uitgesproken in 1988 door Ayatollah Khomeini, die daarmee het doodvonnis van alle politieke gevangenen tekende. We Come as Friends van Hubert Sauper gaat over de burgeroorlog in Soedan. En in Uyghers, Prisoners of the Absurd richt Patricio Henriquez de camera op de Oeigoeren, een onderdrukte bevolkingsgroep in China.

Vorig jaar waren de anti-homowetgeving in Rusland en het geraaskal van voetbalanalist René van der Gijp aanleiding voor een eerste Gay Night. Op 24 november vindt het vervolg plaats: Queer Day. De vijf titels in het programma over homoseksualiteit, (homo)rechtenactivisme en gender zijn: Before the Last Curtain Falls (Thomas Wallner en Eva Küpper), Olya’s Love (Kirill Sakharnov), Regarding Susan Sontag (Nancy Kates), Songs for Alexis (Elvira Nana Lind) en To Be Takei (Jennifer Kroot). De partner voor dit programma is OUTtv.

Omdat in 2015 het televisieprogramma Het uur van de Wolf twintig jaar bestaat organiseert IDFA samen met NTR op 26 november de Avond van de Wolf. Op het programma staan drie documentaires over kunst. In The Need to Dance portretteert Petra Lataster-Czisch, die vorig jaar nog een prijs won met Awake in a Bad Dream, de danser en choreograaf Sidi Larbi Cherkaoui. Het Nieuwe Rijksmuseum — de film van Oeke Hoogendijk gaat over de verbouwing en heropening van Neerlands belangrijkste museum — een op filmformaat gesneden bewerking van een eerdere tv-serie. En Finding Fela van Alex Gibney is een swingend en bij vlagen kritisch eerbetoon aan de geestelijk vader van de Afrobeat, Fela Kuti.

Tegen het einde van het festival, op 27 november, vindt de Green Screen Day plaats. Hiervoor selecteerde het Green Film Making Project drie films over duurzaamheid. Good Things Await van Phie Ambo gaat over de bureaucratische en politieke obstakels die een biologisch boer in Denemarken moet overwinnen. Juliano Rebeiro Salgado en Wim Wenders bezoeken in The Salt of the Earth de laatste stukjes ongerepte natuur op de planeet. En Orlando von Einsiedel trekt in Virunga naar het grensgebied van Congo, Rwanda en Oeganda waar een klein groepje toegewijde natuurbeschermers de laatste zeshonderd berggorilla’s beschermt terwijl rebellenlegertjes en stropers hen naar het leven staan.

Edo Dijksterhuis