VICELAND is ‘snelst groeiende tv-kanaal ooit’
Wat ruim twintig jaar geleden begon als een politiek incorrect, studentikoos blaadje is inmiddels uitgegroeid tot een serieus, internationaal nieuwsmedium. En de opmars gaat verder. Daar waar traditionele media krimpen, verdwijnen of op z’n best stabiliseren, heeft VICE vorige week aangekondigd haar multiscreen programmering beschikbaar te maken in 51 territoria. VICELAND is het ‘snelst groeiende tv-kanaal ooit’.
VICE ontvouwde haar expansieplannen vorige week tijdens het Cannes Lions Festival, het belangrijkste evenement wereldwijd op het gebied van communicatie, reclame en marketing. VICE ziet vooral groeimogelijkheden in Zuidoost-Azië en het Midden-Oosten. Het heeft daarom deals gesloten met The Times Group of India en de MOBY Group, die haar thuisbasis heeft in Dubai en gelieerd is aan 21st Century Fox. Daarnaast heeft VICE de banden aangehaald met SBS Australia, Sky New Zealand, Multi Channels Asia, Econet Media en Groupe V Media. Hierdoor kan het vorig jaar gelanceerde tv-kanaal VICELAND bekeken worden in 44 landen. Volgens Shane Smith, CEO en oprichter van VICE, is het daarmee ‘het snelst groeiende tv-kanaal ooit’.
VICE is al enige tijd actief in Nederland, heeft hier zelfs een eigen redactie. Ook VICELAND is hier te volgen. Maar het platform is veel meer dan dat. Het biedt woord — opinie, reportage, column en branded content — en beeld: video’s en foto’s. Een deel van de onderwerpen is licht en in toon duidelijk gericht op een jonge doelgroep, variërend van een reportage van het WK grootste neus tot een opsomming van ‘woeste festivalteleurstellingen’. Maar VICE biedt ook opvallend veel serieus leesvoer. De Brexit, de effectiviteit van de Australische campagne tegen roken, censuur in China, bedreigingen van de LBGT-gemeenschap — het komt allemaal voorbij.
VICE werd in 1994 opgericht in Montreal (Canada) onder de naam Voice of Montreal. Nadat het gekocht werd door miljonair Richard Szalwinski, verhuisde de redactie naar New York. Het studentikoze blad dat eerst vooral op kunst en cultuur was gericht ging meer de sensatiekant op. Een paar jaar later kochten de oprichters hun brainchild weer terug en werd een begin gemaakt met internationalisering. Vanaf het begin van deze eeuw werd de toon allengs minder olala en meer ojee. VICE begon zich te onderscheiden met serieuze reportages, vaak gemaakt in moeilijke oorlogsgebieden.
Edo Dijksterhuis