Tweede deel jubi­leum­edi­tie IFFR in hy­bri­de vorm

Dune Dreams, dat tijdens IFFR in wereldpremière gaat

Het tweede deel van de vijftigste editie van het International Film Festival Rotterdam vindt plaats van 2 tot en met 6 juni, met een online gedeelte dat tot 9 juni doorloopt. Naast de gebruikelijke secties voor korte en middellange films, de Bright Future-sectie, het filmhistorische programma Cinema Regained en veel kunst wordt het nieuwe programma Harbour gepresenteerd.

Na het volledig virtuele eerste deel van de jubileumeditie lijkt het erop dat het festival voor deel twee wel live publiek mag ontvangen. Dat zal vooral gebeuren op buitenlocaties en in samenwerking met de Rotterdamse Dakendagen en Pleinbioscoop Rotterdam. Ook zal een deel van het programma vertoond worden in bioscopen en filmtheaters door heel Nederland. De Volkskrant-dag waar traditioneel het festival mee wordt afgesloten, vindt plaats op 6 juni in Rotterdam en andere steden.

“We zien dat de maatregelen voorzichtig versoepelen en kijken er vol trots naar uit om in juni tijdens de afsluiting van onze 50ste editie een ode aan de cinema te brengen”, stelt Festival director Vanja Kaludjercic in een persbericht. “We staan te popelen om het veelzijdige programma te vertonen aan het publiek: van verloren gewaande cinematografische hoogstandjes in Cinema Regained tot de debuutfilms van nieuw talent in Bright Future – en natuurlijk ons nieuwe hoofdprogramma Harbour. Verder presenteren wij in Art Directions een eclectische mix van in opdracht gemaakte performances en installaties. We bieden ons publiek nieuwe vensters op de wereld in een breed en gevarieerd programma.”

Het nieuwe programma Harbour is meteen ook het grootste. De insteek is breed en veelstemmig. Of zoals directeur Kaludjercic in een eerder interview met De Filmkrant zei: “Harbour moet een vrijhaven zijn, zonder vooraf opgelegde noties van wat cinema moet zijn maar nieuwsgierig naar wat cinema tegenwoordig kan zijn.”

Onder vlag van Harbour vindt onder andere de wereldpremière plaats van Dune Dreams, de debuutfilm van Samuel Doux, en de Europese première van The Blue Danube, gemaakt door voormalig Tiger Award-winnaar Ikeda Akira. IFFR-veteraan Julio Bressane – hij is te gast sinds 1996 – is vertegenwoordigd met Capitu and the Chapter. En van Agusti Villaronga, aan wie in 2011 een retrospectief was gewijd, is El ventre del mar te zien, een mengvorm van theater en film over de schipbreuk van La Méduse in 1816.

Bright Future bevat veertien speelfilms van debutanten met speciale aandacht voor bijzondere vormen en stijlen. Zo is het hoogst gestileerde en vrijwel dialoogloze BERG van de Nederlandse film- en theatermaker Joke Olthaar te zien naast de zesdelige sciencefictionkomedie OK Computer, die het best kan worden getypeerd als Bladerunner meets Red Dwarf in het India van de nabije toekomst.

Cinema Regained is gewijd aan filmhistorie en cinematografisch erfgoed. Bijzonder hier zijn onder andere de vroege Walt Disney-productie Neck ‘n’Neck, met de voorloper van Mickey Mouse, en Sea Palace, een live actionfilm van de Japanse animator Masaoka Kenzo.

Onder de naam Art Directions is er een uitgebreid programma met live performances, installaties, Virtual Reality, een pop-up museum genaamd IFFR Time Machine en een presentatie van festivalportretten uit de afgelopen halve eeuw. Tijdens de festivaldagen rijdt de Werner door de stad, een monstermachine gemaakt door Atelier Van Lieshout die bij wijze van Guerilla Cinema lokale cinematografische portretten vertoont.