Twee keer filmmuziek op de bühne

  • Datum 15-11-2014
  • Auteur
  • Deel dit artikel

I Compani

Van dramatische verpakking in dikke lagen koper en strijkers tot postmoderne verwijzingen naar de krochten van de popgeschiedenis. Sinds film werd voorzien van geluid speelt muziek een onmiskenbaar grote rol in cinema. En soms werkt de kruisbestuiving ook de andere kant op. Zoals in de concerten van zangers Sherry Dyanne en jazzensemble I Compani.

Tijdens haar Sherry Sundays in de North Sea Jazz Club in Amsterdam grijpt zangeres Sherry Dyanne iedere keer terug op een andere inspiratiebron. Morgen is Quentin Tarantino aan de beurt. Eerder zong Dyanne tijdens een Candy Dulfer-concert al drie liedjes afkomstig uit Tarantino-films en dat viel zo in de smaak dat ze tot een vervolg besloot. De nummers uit Pulp Fiction, Reservoir Dogs, Jackie Brown en Kill Bill zullen ongetwijfeld een jazzy transformatie ondergaan in handen van de zangeres wiens geluid meer dan eens is vergeleken met dat van Billie Holiday.

Ook I Compani tapt uit het jazz-vaatje. Het nieuwe programma, dat afgelopen week van start ging en tot diep in 2015 door het land toert, heet De nacht heeft 1000 ogen. Met een intieme bezetting van viool, bandoneon, saxofoon, bas, trompet en een acteur wordt muziek gespeeld uit diverse ‘nachtfilms’. Voorbij komen onder andere La Notte di San Lorenzo, Mal di Luna (Kaos), The Nightporter, Le Notti di Cabiria, 1001 Nights, Le Notti Bianche en Rotterdam bij Nacht van Dick Fokker.

In het programma wordt de hectiek van de dag ingeruild voor het mysterie en de broeierigheid van de nacht. Acteur Jos Verest leidt de bezoekers van club I Compani door de nacht met verhalen, poëzie, filosofieën en anekdotes. De muziek is afkomstig van Bo van de Graaf, filmcomponist Wouter van Bemmel (onder andere de documentaires The Last Victory, The Player en The Invisible Men), Nicola Piovani (La vita è bella), Philippe Sarde (Le locataire, Tess) en de oude meester Nino Rota.

Edo Dijksterhuis