Tigers voor korte film naar beeldend kunstenaars
Beeldend kunstenaars domineerden het lijstje genomineerden voor de Canon Tiger Awards voor korte films. Uit die 23 zijn gisteren drie winnaars gekozen: allemaal beeldend kunstenaars. Beatrice Gibson (The Tiger’s Mind), Zachary Formwalt (Unsupported Transit) en Erik van Lieshout (Janus) kregen ieder 3000 euro en een videocamera.
In festivallocatie Worm werd tevens bekend gemaakt welke film vanuit het filmfestival Rotterdam is genomineerd voor de European Film Awards 2013. De keuze is gevallen op Though I Know The River Is Dry van de Egyptische Omar Robert Hamilton. Hamilton, die behalve fotograaf ook een van de oprichters is van het Mosireen filmcollectief, maakte de eerste onafhankelijke film na de Arabische lente. De jury vond dat Though I Know The River Is Dry ‘een poëtische en terughoudende benadering van kwesties die helaas steeds gewoner worden’ belichaamt.
In de competitie voor films korter dan zestig minuten gingen de prijzen voorbij aan serieuze kanshebbers als Guido van der Werve, Willie Doherty en Omer Fast. Hetzelfde geldt voor Immortelle van David Verbeek, een 17 minuten durende experimentele dansfilm over de verwerking van een stukgelopen relatie.
De Nederlandse eer werd hoog gehouden door Erik van Lieshout. De uitbundige Brabander met een scherp oog voor het leven in de marge, koopt in Janus de complete inboedel op van een obsessief verzamelaar van kitsch. Het is zijn intentie deze volkscollectie uit Rotterdam Zuid museaal tentoon te stellen, maar hij slaagt daar uiteindelijk niet in. Zoals gebruikelijk treedt Van Lieshout zelf ook op in zijn film, in meanderende monologen die tegelijkertijd hilarisch en hoogst serieus zijn.
Beatrice Gibson won al eens eerder een Tiger Award. In 2009 viel Necessary Music, dat zij samen met componist Alex Waterman maakte, in de prijzen. Ook in The Tiger’s Mind speelt muziek — deze keer van Cornelius Cardew (1936-1981) — een belangrijke rol. Experimenteel abstracte klanken gaan de strijd aan met de verteller, de schrijver, de special effects, de foleyartiest en de set, die bestaat uit een imposante brutalistische betonkolos. Net als Cardew probeert Gibson door gevecht en confrontatie een nieuwe, egalitaire productiewijze te vinden.
Zachary Formwalt is ook geen onbekende in Rotterdam. Vorige jaar won hij de Illy Prize op kunstbeurs Art Rotterdam met een film over de bouw van een door Rem Koolhaas ontworpen effectenbeurs in Shenzhen. Diezelfde film, getiteld Unsupported Transit, werd ook op het filmfestival onderscheiden.
Edo Dijksterhuis