Succes financiering docu’s te voorspellen met hersenscans
Natuurlijk, je kunt enquêtes afnemen of gesprekken met focusgroepen om een beter beeld te krijgen van de slagingskansen van een crowdfunding campagne. Maar dat is zo old school. Bij de Rotterdam School of Management hebben ze bewezen dat hersenscans veel betere voorspellingen opleveren. Die leveren geen sociaal wenselijke antwoorden op.
Het onderzoek is gedaan door Alexander Genevsky, die aan het hoofd staat van een groep onderzoekers. De reden om te kijken naar crowdfunding is simpel: het is een steeds belangrijkere vorm van financiering. Alleen al in 2015 is wereldwijd $34 miljard bij elkaar gebracht voor projecten die te maken hebben met games, technologie en natuurlijk film.
In zijn experiment liet Genevsky dertig proefpersonen kijken naar 36 echt bestaande voorstellen voor documentairefilmprojecten op Kickstarter, een van ’s werelds grootste crowdfundingplatforms. Hun hersenactiviteit werd vastgelegd met een MRI-scan. Terwijl ze in de scanner lagen werd hen gevraagd aan welk project ze hun geld zouden geven. Ook dit was een reële vraag: de investering zou worden afgetrokken van de beloning die ze zelf na afloop kregen. Later kregen de proefpersonen ook nog een vragenlijst in te vullen.
De beslissing om in een docu te willen investeren werd voorafgegaan door activiteit in twee hersengebieden: de Nucleus Accumbens en de Mediale Prefrontale Cortex. Hersenactiviteit is dus een goede voorspeller voor financieringssucces. "Het lijkt erop dat de hersenen beter weet wat de markt zal ondersteunen dan wat we zelf kunnen of willen verwoorden", stelt Genevsky.
Edo Dijksterhuis