Suburban PS: experimentele films met kop koffie erbij
Het aanbod experimentele films is aanzienlijk en slechts een klein deel ervan is ooit te zien op festivals of in filmhuizen. Erwin van ’t Hart sprong in het gat. Vanaf deze maand draait in de kelder van de Rotterdamse Urban Espresso Bar om de twee weken een andere film.
De van origine Australische Jo McCambridge, eigenaar van de Urban Espresso Bar aan de Rotterdamse Botersloot en winnaar van de AD Koffietest 2014, heeft iets met kunst. In de kelder van haar etablissement opende ze een projectieruimte die al snel evolueerde in de Sub-Urban Video Lounge. Vanaf deze maand heet de ruimte Suburban PS en wordt hij geprogrammeerd door Van ’t Hart, in het dagelijks leven programmeur van het IFFR-kortprogramma.
Van ’t Hart selecteert experimentele films die tegen de beeldende kunst aanschurken of ermee overlappen. ‘Er kan heel veel maar de nadruk zal liggen op essay-achtige kunstfilms. Door mijn research voor het festival ben ik over de jaren zoveel fantastische films tegengekomen, waarvan maar een klein deel de festivalprogrammering haalt. Ik verbaas me over de korte houdbaarheid van dit soort films — zelfs vertoning op festivals heeft iets vluchtigs — en dus zoek ik naar alternatieve manieren om ze te presenteren.’
Naast de fysieke vertoningsplek, waar een comfortabele bank staat en maximaal zestien bezoekers — al dan niet genietend van een kop koffie — terecht kunnen, exploiteert Suburban PS een ‘parallel screen’. Van ’t Hart: ‘Hiermee ontstaat er een dialoog tussen on site en online. De rol van de website is dezelfde als in de projectieruimte: we willen als een gids optreden. In Suburban PS organiseren we daarom ook één keer per maand een evenement, bijvoorbeeld in samenwerking met Museum Boijmans Van Beuningen of LIMA.’
De eerste film die begin deze maand getoond werd was The Joycean Society van Dora Garcia. De film, die eerder onder andere te zien was tijdens de Biënnale van Venetië en het IFFR, documenteert een leesgroep die woord voor woord een pagina doorspit uit James Joyce’ Finnigan’s Wake, vaak genoemd als ‘moeilijkste boek ter wereld’.
De opvolger die sinds maandag draait en de komende twee weken te zien zal zijn is [Sic] van Eric Baudelaire. De Amerikaan, die zeker geen onbekende is in het internationale kunstcircuit, onderzoekt in zijn film het Japanse fenomeen ‘bokashi’ — erotische zelfcensuur. In een Japanse boekwinkel bekrast een vrouw foto’s en tekeningen waarvan je je kunt afvragen hoe seksueel geladen ze zijn en volgens wie.
De twee films die tot nu toe zijn geselecteerd, zijn allebei korter dan een uur. Dat betekent volgens Van ’t Hart niet dat Suburban PS dus alleen maar films uit de categorie kort programmeert. ‘We hebben geen limiet. De winkel is zeven uur lang open, dus een film van die lengte zou ook kunnen. Vanaf begin november draaien we The Invisible World van Jesse McLean.’
Edo Dijksterhuis