Streaming wint het van downloaden
De elektronische apparaten die we in huis hebben staan dagelijks 15 uur aan, drie uur meer dan in 2014. Veel van dat technologiegebruik betreft media en ook daar verandert veel in. Volgens de Samsung technologiebarometer is het voor het eerst dat meer Nederlanders tv-programma’s en films streamen dan downloaden. Ook de bereidheid om te betalen voor on demand content neemt sterkt toe.
In 2014 lag het bevolkingsaandeel dat streamt nog op 44% maar dat is dit jaar al gestegen naar 56%. Ruim vier op de tien Nederlanders doet dat minstens eens per week. Eén op de vijf streamt zelfs dagelijks. We zijn ook steeds meer bereid er geld aan uit te geven. In 2014 gaf een schamele 2% van de bevolking geld uit aan on demand streamen terwijl dat dit jaar al is gegroeid tot 17%.
Samsung geeft geen verklaring voor de explosieve groei, maar de kwaliteit en snelheid van het Nederlandse internet zal er vast iets mee te maken hebben. Uit het State of the Internet-rapport dat internetbedrijf Akamai ieder jaar aan het slot van het eerste kwartaal uitgeeft, bleek dat de Nederlandse digitale snelweg mondiaal de op vier na snelste is. De gemiddelde internetsnelheid is 15,3 Mbps oftewel 1,9 Megabyte per seconde. Alleen in Zuid-Korea, Hongkong, Ierland en Zweden wordt meer informatie per tijdseenheid door de kabel gejaagd.
Er is echter ‘een maar’ in dit verhaal. Het Nederlandse mobiele internet is een B-weg vergeleken bij bijvoorbeeld de Britse digital highway voor smartphones en tablets. Wij moeten het doen met 5,5 Mbps terwijl de Britten op 20,4 Mbps zitten. Het is dan ook niet zo vreemd dat Samsung constateert dat het streamen in ons land vooral op tv’s gebeurt: 87% van de respondenten kijkt dagelijks tv voor een gemiddelde duur van ruim 3 uur.
Samsung voorziet een nog verdere opmars van huishoudelijke apparaten met een internetaansluiting — en dan hebben we het niet over laptops en dergelijke. De Koreaanse technoreus voorspelt dat in 2020 ieder huishouden drie van dat soort ‘connected appliances’ heeft.
Het is de tweede keer dat Samsung zijn Technologiebarometer heeft uitgebracht. Het onderzoek wordt gedaan in achttien landen, waaronder Nederland, waar minimaal duizend mensen per land zijn geïnterviewd.
Edo Dijksterhuis