Steun voor Cineco

  • Datum 19-11-2012
  • Auteur
  • Deel dit artikel

Met het faillissement van Cineco, dreigt de analoge filmcultuur te verdwijnen uit Nederland. Filmmuseum EYE en het Ministerie van OC&W moeten daarom voor het filmlab in de bres springen, vinden kunstenaars Lonnie van Brummelen en Siebren de Haan. Bijna 1500 sympathisanten ondertekenden hun online petitie tot nu toe. EYE zegt zelf geen bod te kunnen doen op Cineco, maar staat wel achter private partijen die nu overname en doorstart onderzoeken.

‘Het is de vraag of we analoge filmtechniek overlaten aan de industrie of dat we nu ingrijpen en het als cultureel erfgoed gaan beschouwen en dus ook beschermen’, stelt Van Brummelen, die met De Haan al tien jaar grote filminstallaties maakt die vertoond zijn in prestigieuze musea. ‘In het buitenland gebeurt het al vaker dat filmarchieven lokale laboratoria overnemen. En in Hollywood is er een complete lobby om Kodak overeind te houden.’
Maar waarom veel geld stoppen in een techniek die misschien gewoon verouderd is, ingehaald door bits en bytes? Van Brummelen is heel stellig over de waarde van het medium. ‘De geschiedenis, stabiliteit en fysieke eigenschappen van analoge film maken dat een grote groep kunstenaars en filmmakers nog altijd meer artistieke mogelijkheden ziet in dit veeleisende medium dan in het ogenschijnlijke gemak van het digitale filmmaken. Bovendien kun je je vraagtekens zetten bij de houdbaarheid van digitale techniek. Door het ontbreken van een nieuwe standaard wordt 35mm film nog altijd gebruikt als archiefdrager, ook van digitaal opgenomen films. Digitale bestanden mogen onverslijtbaar zijn, maar wie kan er nu nog een floppy disk openen?’
UNESCO is eerder al verzocht analoge film te erkennen als werelderfgoed. Van Brummelen pleit voor iets dergelijks op nationaal niveau. ‘Deze petitie zijn we begonnen om te kijken of er support is. En die is er. Ook veel makers uit de commerciële cinema, die allang zijn overgestapt naar digitaal, hebben ondertekend. Als we 30.000 handtekeningen hebben dan wordt het een onderwerp voor een kamerdebat.’
Dat de curator van Cineco inmiddels in gesprek is met tenminste vier geïnteresseerde partijen, vindt Van Brummelen niet voldoende. ‘Overname is geen garantie voor het voortbestaan. Dan kan het bedrijf alsnog over een paar jaar over de kop gaan en gaat de analoge techniek toch verloren.’
Walter Swagemakers, sectormanager collectie van EYE, is het daar niet mee eens. ‘Er kan in de markt een heel goede oplossing komen’, vindt hij. ‘Wij willen uiteraard heel graag dat Cineco een goede doorstart maakt, maar we kunnen niet zelf het lab overnemen — dat is simpelweg niet te betalen voor ons. Maar we staan achter private partijen die dat wel kunnen.’

Edo Dijksterhuis