Stelling presenteert plannen voor City in Utrecht

  • Datum 14-11-2014
  • Auteur
  • Deel dit artikel

De vernieuwde City, ontwerp Rolf Reichardt/RHAW architecture

Zeshonderd stoelen in vijf zalen, een programmering die draait om de commercieel kwetsbare film, een monument in ere hersteld. Met het oog op de sluiting van City heeft bioscoopondernemer Jos Stelling alvast een alternatief plan gepresenteerd aan de gemeente. Als behalve dit plan ook de initiatieven van Pim Hermeling, Pathé en Kinepolis doorgang vinden, heeft Utrecht in 2016 plots meer bioscoopstoelen dan Rotterdam of Den Haag.

De City-bioscoop in centrum Utrecht dateert van 1925 en is sinds 1939 in het bezit van de familie Wolff. De Wolff Cinema Groep werd deze zomer overgenomen door het Belgische Kinepolis, dat zich steeds meer roert op de Nederlandse bioscoopmarkt. Die transactie behelsde echter alleen de bedrijfsactiviteiten, niet het vastgoed. Zodra Kinepolis haar geplande megaplex naast de Jaarbeurs heeft gerealiseerd — geplande opening: 2015 — zal City de deuren sluiten. Kinepolis heeft een eerste optie voor hergebruik, maar Stelling een plan.

De brief van 5 november jongstleden, waarin hij dat plan uiteenzet, was eigenlijk exclusief gericht aan het Utrechtse college van b&w. Een journalist van De Utrechtse Internet Courant onderschepte Stellings schrijven echter en plaatste het online. ‘Ik had iedereen een publieke presentatie beloofd over City, maar wilde eerst het gesprek met Kinepolis afwachten’, vertelt Stelling. ‘Steun van de gemeente — mentaal dan, want ik hoef geen geld — leek me wel handig. Maar nu het is uitgelekt, maak ik de plannen toch maar publiek.’

In de door filmiconen bevolkte artist’s impression is een bioscoop te zien met drie verdiepingen. Architect Rolf Reichardt (RHAW Architecture) heeft het vernieuwde City, dat nu nog drie zalen telt, bedeeld met vijf zalen: twee met 140 stoelen, een met 110 stoelen en twee met 85 stoelen. Er is bovendien een grote presentatieruimte van 15 bij 15 meter, die geschikt is voor presentaties, discussieavonden en zelfs opnames voor tv-programma’s — ‘iets wat in het Louis Hartlooper Complex niet kan’, aldus Stelling.

Het ruim negentigjarige bestaan is City wel af te zien. De bioscoop, die gebouwd is in de stijl van de Nieuwe Zakelijkheid, oogt afgetrapt en vermoeid. Het Rijksmonument kan wel een opknapbeurt gebruiken. ‘Maar City hoort bij Utrecht, dat mag niet verloren gaan’, vindt geboren en getogen Utrechtenaar Stelling. ‘Het is inderdaad de laatste jaren een popcorntent geworden; die lucht moet eruit. De inrichting willen we met veel smaak en consequent herstellen. Maar het moet natuurlijk ook gezellig zijn.’ Hoeveel de verbouwing gaat kosten wil Stelling niet zeggen, wel dat het een joint venture zal zijn met Wolff.

In de vijf City-zalen wil Stelling, die als ondertitel voor zijn nieuwe onderneming ‘The Art of Cinema’ heeft bedacht, vooral ruimte bieden aan kleine films. Dat is de reden ook waarom hij denkt snel tot zaken te komen met Kinepolis. Die partij zal zich immers richten op het commerciële segment. Hij zou wel in hetzelfde vaarwater terechtkomen als Pim Hermeling, die in maart zijn plannen voor De Kade presenteerde: een zeven zalen tellende arthouse bioscoop. Stelling: ‘Dat is dan gewoon concurrentie.’

Veel directer is de concurrentie met filmhuis ’t Hoogt. In zijn brief beschrijft Stelling het aanbod van het vernieuwde City als ‘kunstzinnige en commercieel kwetsbare films (zoals nu in ’t Hoogt)’. Het filmhuis moet in 2018 haar huidige locatie verlaten en Stelling, die nu al Springhaver en het Louis Hartlooper Complex exploiteert, ziet zijn kans schoon om de enige concurrent in zijn segment te wippen door haar aanbod over te nemen en de gemeente te tonen dat een filmhuis ook zonder subsidie te runnen valt. Zelf zegt hij: ‘Begrijp me goed: ik ben nergens tegen, ik ben ergens voor. Maar ’t Hoogt is een beetje klaar. Ik hoop alleen dat de gemeente in 2018, als ’t Hoogt wordt opgeheven, het geld dat naar het filmhuis ging wel gereserveerd houdt voor film-gerelateerde activiteiten.’

Als alle bouwplannen die er nu zijn ook daadwerkelijk worden uitgevoerd dan schiet het aantal bioscoopstoelen in het jarenlang onderbedeelde Utrecht plots tot boven de zevenduizend — meer dan het grotere Rotterdam of Den Haag. Want behalve een verbouwing van City, de nieuwbouw van De Kade en het megaplex bij de Jaarbeurs, roert ook Pathé zich in de Domstad. Ondernemer Gerben Kuipers, die ook CineMec in Ede heeft opgezet en sinds een paar maanden is samengegaan met Pathé, bouwt aan de A2 een complex met zeven zalen en 2.000 stoelen. In eerste instantie stond de opening gepland voor eind 2014 maar het wordt hoogstwaarschijnlijk volgend jaar.

Edo Dijksterhuis