‘Soms zoek je een opvolger die net even anders is’

  • Datum 07-05-2015
  • Auteur
  • Deel dit artikel

Bero Beyer (links) met IFFR-programmeur Gerwin Tamsma

Op de kop af drie maanden heeft de sollicitatieprocedure geduurd. In Bero Beyer heeft het IFFR een directeur die ‘met zijn poten in het bluswater’ van de filmwereld heeft gestaan. Pieter Broertjes, voorzitter van de Raad van Toezicht: ‘In een sector die sterk in beweging is, zochten we iemand met autoriteit, iemand uit de sector zelf.’

Meteen nadat op 23 december 2014 bekend werd gemaakt dat Rutger Wolfson na de 2015-editie zou stoppen als directeur, stroomden de sollicitatiebrieven en mailtjes binnen bij het IFFR. Pas na het festival, op 2 februari, werd begonnen met het lezen ervan. Volgens Broertjes werd er een longlist van 25 namen opgesteld. ‘Daaruit hebben we er tien geselecteerd voor verdere gesprekken.’

Het filmfestival had recruitmentbureau Corporate Casting ingeschakeld om het proces te stroomlijnen. ‘Dat we het voor de ons zelf gestelde deadline hebben gehaald, is voor een deel aan het bureau te danken’, stelt Broertjes. Maar de uiteindelijke uitverkorene komt niet uit de kaartenbak van Corporate Casting. ‘Binnen de Raad van Toezicht hebben we Mart Dominicus en Frans van Gestel die alles en iedereen kennen. Zij hebben rechtstreeks invloed gehad op de samenstelling van de longlist.’

Er is gekeken naar buitenlandse kandidaten, er zijn zelfs gesprekken geweest. ‘Maar bij gelijke kwaliteiten hadden wij een lichte voorkeur voor een Nederlander. De wortels van dit festival zijn Nederlands. De nieuwe directeur moet de Nederlandse filmindustrie goed kennen. Dat kan niet beter: Bero Beyer is al jaren filmconsulent voor het Nederlands Filmfonds.’

De sterke voorkeur voor iemand uit de filmwereld staat haaks op de keuze acht jaar geleden voor Wolfson, die zijn sporen had verdiend in de beeldende kunst. ‘Soms zoek je iemand die net even anders is dan de voorganger’, geeft Broertjes toe. ‘De huidige situatie vraagt om een directeur die geen lange inwerkperiode nodig heeft. Het uitstralen van gezag is ook nodig. Het zou op dit punt lastig zijn geweest iemand van 30 of 35 jaar aan te stellen.’

Beyer is gisterenochtend voorgesteld aan het IFFR-personeel, dat volgens Broertjes ‘enthousiast reageerde’. In verband met zijn werkzaamheden voor het Filmfonds gaat hij pas op 1 augustus officieel aan de slag. In Cannes zal hij zeker semi-incognito rondlopen.

Edo Dijksterhuis