Smart­­phone­film test aandacht­spanne

We kunnen ons steeds minder goed voor langere tijd concentreren op één ding, zeker in de digitale omgeving waar onze aandacht continu wordt opgeëist door binnenkomende berichten en pop-ups. Swipe, een korte film die bedoeld is voor smartphones, test in hoeverre we bestand zijn tegen alle afleiding.

Swipe is een typografische film die als app gratis is te downloaden (voor IOS en voor Android). Je kunt er doorheen swipen en dan ben je snel klaar, maar je kunt ook rustig de volle vijftien minuten uitzitten. Met die keuzemogelijkheid belichaamt Swipe de tweeslachtigheid van het hedendaagse leven in de communicatiemaatschappij: verrijking aan de ene kant en overdaad die leidt tot oppervlakkigheid aan de andere.

Swipe is geregisseerd door Mieke Gerritzen, die in de vroege jaren ’90 gold als een van de eerste ontwerpers van digitale media in Nederland. Tegenwoordig is zij de creatieve motor achter Next Nature Network, een organisatie die zich bezighoudt met toekomstdenken vanuit een combinatie van biologie, technologie en kunst. Next Nature Network programmeert het Evoluon in Eindhoven.

Swipe, dat tot stand is gekomen met steun van het Filmfonds, heeft behalve amusementswaarde ook een morele kant. Als je je tijdens het swipen en kijken van de film laat afleiden door binnenkomende boodschappen of een telefoontje, dan verlies je de film. Alleen door een symbolisch bedrag van 99 cent te betalen kunnen je hem terughalen en opnieuw bekijken.