Shortcutz initieert portretreeks over Amsterdam

(foto: Maarten van der Kamp)
Filmtalenten kunnen ideeën pitchen bij commerciële partijen of subsidies aanvragen bij fondsen. Of meedoen aan een van het groeiend aantal wedstrijden. Shortcutz, het platform voor korte film, mobiliseert makers nu voor een zevendelig portret van Amsterdam en haar inwoners.
Amsterthem heet het project dat Shortcutz heeft geïnitieerd met onder andere de Dutch Directors Guild en het Muziekinstituut MultiMedia. Op basis van een één pagina lange pitch worden zeven teams geselecteerd om een korte film te maken die “de ziel van de stad vangt”. Deelnemers krijgen niet alleen €3500 productiebudget, maar kunnen ook gratis gebruik maken van Canon camera’s en lenzen, de belichtingsapparatuur van Aputure en andere productiemiddelen van Vocas en Sachtler. In het voorjaar van 2025 krijgen de resulterende films van Amsterthem openluchtvertoningen in de zeven stadsdelen van de hoofdstad.
Shortcutz is een platform voor korte film dat in 2010 werd opgericht in Lissabon en drie jaar later een succesvol vervolg kreeg in Amsterdam. Er worden wekelijks competities georganiseerd waar maandwinnaars uit worden gekozen, die in januari meedingen naar de Amsterdam Shortcutz Annual Awards. Net als in Amsterthem bestaat een groot deel van de prijzen uit diensten in natura en professionele begeleiding die erop gericht is jong talent verder te helpen.