‘Shaken, not stirred’ in Kunsthal R’dam

Connery tijdens opnames voor Goldfinger (copyright: Danjaq, LLC, United Artists Corperation)
Officieel vierde James Bond zijn vijftigste verjaardag twee jaar geleden al, maar de tentoonstelling die bij dat jubileum hoort heeft volgend jaar ook ons land bereikt. In de Kunsthal Rotterdam zijn vanaf 12 oktober meer dan vijfhonderd gadgets, kostuums, story boards, rekwisieten en niet te vergeten iconische auto’s te zien.
In 1962 kon het filmpubliek voor het eerst kennis maken met ‘Bond, James Bond’, in Dr. No. De film — de verfilming van Ian Flemings zesde Bond-boek — werd geproduceerd met een klein budget en was een commercieel succes. Reden genoeg voor producenten Broccoli en Saltzman om de serie voort te zetten. Er volgden 22 films en het einde is nog niet in zicht. Daarmee is James Bond de langstlopende reeks en het meest succesvolle merk in de filmgeschiedenis.
Die halve eeuw Bond-invloed wordt gevierd in de tentoonstelling Designing 007: Fifty Years of Bond Style, waarin de wereld van snelheid, innovatie en stijl tot leven wordt gewekt. De tentoonstelling is samengesteld met exclusief materiaal uit de archieven van EON-Productions in opdracht van het Barbican in Londen. Daar was de presentatie ook als eerste te zien, waarna hij doorreisde naar Toronto, Shanghai en Melbourne. Voordat hij Rotterdam aandoet, gaat hij eerst nog naar Moskou.
De tentoonstelling is internationaal goed ontvangen en massaal bezocht. Volgens The Telegraph is het ‘een show die, ondanks zijn tekortkomingen, gezien moet worden door iedereen die ooit genoten heeft van een Bond-film’. De recensent van de Evening Standard was twee jaar geleden iets minder enthousiast — hij betreurde de afwezigheid van materiaal uit Dr No en Skyfall, de eerste en voorlopig laatste Bond-film — maar moest toegeven dat hij zich toch ‘enormously’ had vermaakt.
Edo Dijksterhuis