Sexy Durga wint Tiger Competitie
Het filmfestival in Rotterdam duurt nog tot in het weekend, maar vrijdagavond werden alvast de prijzen uitgedeeld. Sexy Durga won de Tiger Competitie. De Indiase regisseur Sanal Kumar Sasidharan mocht veertigduizend euro meenemen.
Twee verliefde jongeren die de benen nemen. Het aloude verhaal over een verliefd stel dat elders een betere toekomst zoekt, krijgt een angstaanjagende invulling in Sexy Durga. De twee krijgen in hun vluchtpoging te maken met het soort ontspoorde machomannen, dat we kennen van gruwelberichten over geweld tegen Indiase vrouwen. De jury van de acht films tellende Tiger Competitie was onder de indruk van het drama. Het prees het om het ‘inzicht in de gelaagde machtsdynamiek tussen geslacht, klasse en autoriteit’. Regisseur Sanal Kumar Sasidharan ging tienduizend euro rijker naar huis.
De speciale Jury Award ging naar Rey van Niles Attala. Het in Chili in de negentiende eeuw spelende historische drama gaat over een Franse avonturier, die het Mapuche volk achter zich verenigt, waarna het Chileense leger meedogenloos toeslaat. De jury zag ‘een visionaire, ambitieuze en speelse kroniek met de intensiteit van een koortsdroom’.
De Nederlandse film in de Tiger Competitie, Quality Time van Daan Bakker, won geen Tigerprijs, maar wel de MovieZone Award, de jongerenprijs. De jongerenjury herkende zich in de film: "Daan Bakker is een groot filmtalent dat het tempo van het alledaagse leven en worsteling met onszelf en de wereld om ons heen prachtig verbeeldt."
Van de door het Hubert Bals Fonds ondersteunde films op het festival kreeg het Argentijnse La flor (parte 1) van Mariano Llinás de hoogste publiekswaardering (zevende plaats op de lijst van best gewaardeerde films). Het eerste, bijna vier uur durende deel van de in totaal twaalf uur (!) durende filmserie over romantische verwikkelingen en een kwaadaardige mummie won de Hubert Bals Fund Publieksprijs.
De Impact Cinema Bright Future Award, de prijs voor de beste eerste speelfilm in de festivalsectie Bright Future, werd gewonnen door Mes nuit feront écho van Sophie Goyette. Poëtisch formulerend zag de jury in de film een weefgetouw: "Sophie Goyette weeft op tedere wijze geluiden en kleuren aan elkaar van verschillende landschappen, landen, generaties en passies, waarna een delicate stof ontstaat waaronder fantasie en pijn, verlies en het wachten op de dood een eigen plek hebben."
De Big Screen Award, die bestaat uit uitbreng van de film in de bioscoop en uitzending door de VPRO, werd gewonnen door Pop Aye van Kirsten Tan. In de Thaise roadmovie laat een architect de grote stad achter zich en trekt met een olifant naar het platteland waar hij opgroeide.
De Fipresci Award, de prijs van de internationale filmkritiek, ging naar Pele janela van Caroline Leone. In de roadmovie reizen een broer en zus van São Paolo naar Buenos Aires. De jury bekroonde de film om ‘het subtiele portret van een vrouw van middelbare leeftijd die op een kruispunt in haar leven staat’.
De Netpac Award, de prijs voor de beste Aziatische film, ging naar de Chinese film Children Are Not Afraid of Death, Children Are Afraid of Ghosts. De jury prees de ‘oprechte visie vanfilmmaker Rong Guang Rong over de problematiek in de huidige Chinese maatschappij’.
De KNF Award, de prijs van de Nederlandse filmkritiek, ging — het leek het songfestival wel, want ook daarin zijn buurlanden altijd vriendelijk voor elkaar — naar het Belgische King of the Belgians van Peter Brosens en Jessica Woodworth. De jury zag ‘een uiterst sympathieke film die zich afspeelt in een parallelle wereld, dicht bij de onze. Met humor en charmante personages raakt de film thema’s die urgent en betekenisvol zijn in de wereld waarin wij leven’.
De publieksprijs, de prijs voor de door de bezoekers best gewaardeerde film, ging naar Moonlight van Barry Jenkins. De gedoodverfde Oscarwinnaar over drie levensfasen (kind, tiener en volwassene) in het leven van een in een achterbuurt in Miami geboren zwarte jongen, won het net van Heleen van Royens Het doet zo zeer, een documentair portret van haar aan Alzheimer lijdende moeder.
Opmerkelijk in de prijzenregen was het verschil in smaak tussen de jury’s en het publiek. Van de acht door de jury’s bekroonde films zaten er slechts twee in de top honderd van door het publiek best gewaarde films.
Jos van der Burg
De prijzen op een rij
Publieksprijs
Moonlight (Barry Jenkins)
Tiger Award
Sexy Durga (Sanal Kumar Sasidharan)
Special Jury Award
Rey (Niles Atallah)
Impact Cinema Bright Future Award
Mes nuit feront écho (Sophie Goyette)
Big Screen Award
Pop Aye (Kirsten Tan)
Hubert Bals Fund Publieksprijs
La flor (parte 1) (Mariano Llinás)
Fipresci Award
Pela janela (Caroline Leone)
Netpac Award
Children Are Not Afraid of Death, Children Are Afraid of Ghosts (Rong Guang Rong)
KNF Award
King of the Belgians (Peter Brosens en Jessica Woodworth)
MovieZone Award
Quality Time (Daan Bakker)