Sciencefictionfilm gefinancierd met eigen biertje
Vanaf volgende maand is Space Monkey verkrijgbaar bij de slijter om de hoek. Niet het zoveelste ambachtelijke biertje van een kleine brouwer, maar onderdeel van een uitgekiende pr-campagne rond een nieuwe Nederlandse sciencefictionfilm met Star Wars-achtige ambities en een lekker geschift scenario. En passant wordt verklaard hoe bier het heelal veroverde.
Space Beers gaat over de jonge Schot Jed die na een avondje doorzakken wordt ontvoerd door twee aliens. De even verveelde als gevaarlijke Zendra en Talia dagen hun slachtoffer uit tot een alles-of-niets drinkwedstrijd. Jed zou zomaar eens de tegenstander kunnen zijn waar deze Paris Hiltons van verre planeten naar op zoek zijn.
"Het begon als een geintje", vertelt executive producer Martijn Boomsma. "Regisseur Maurice Schutte en scriptschrijver Philip Howe kwamen elkaar tegen in een bar in Cannes. In een dronken bui verzonnen ze Space Beers. Een half jaar geleden hebben we de productie opgestart. Inmiddels hebben we een geanimeerde proloog gemaakt, die op Vimeo te zien is. Een eerste korte film, The Beginning, hopen we deze zomer klaar te hebben."
Space Beers is dan misschien begonnen als grap, de ambities zijn er niet minder om. Er is een Engelstalige cast aangetrokken — Victoria Broom speelt Talia en Sophia la Porta is Zendra — en er is stevig geïnvesteerd in make-up en maskers. Locatieopnames in Schotland zijn inmiddels gemaakt, maar het grootste deel van de film speelt zich af in een sleazy bar met allerhande buitenaards gespuis aan de toog. Boomsma: "The Beginning kostte al twee ton. Onze speelfilm wordt echt een big budget productie, misschien wel tien keer zo duur. De setting van de Interstellar Bar doet denken aan de kantine-scènes in Star Wars. Dat niveau willen we benaderen, of eigenlijk liever overtreffen."
Wie zich meet met Star Wars en zo’n stevig budget bij elkaar wil harken, moet ook iets doen aan merchandising. En dat doen de makers van Space Beers. Uiteraard in vloeibare vorm. "Met onze vrienden van Two Chefs Brewing hebben we veertig hectoliter, tienduizend flesjes, Space Monkey gebrouwen. De verkoop gaat nu al door het dak. Het recept, waar rogge in zit verwerkt, is ontwikkeld met de complete cast en crew die heeft meegeproefd."
Geen craft beer tegenwoordig meer zonder goed verhaal. Maar de backstory die Space Monkey heeft meegekregen gaat een stuk verder dan die van de gemiddelde triple of dubbel. "In de jaren zeventig ontwikkelden de Schotten in het geheim een ruimteprogramma", vertelt Boomsma met veel smaak. "Ze wilden de maan van Jupiter koloniseren om er een exclusief Schotse planeet van te maken. Maar ja, er moest onderweg natuurlijk wel wat gedronken worden: vandaar het bier. En op die manier werd het bier geïntroduceerd in het heelal."
Edo Dijksterhuis