Schilderijenexpo op het bioscoopscherm
Popconcerten, voetbalfinales, opera en formule 1-wedstrijden waren eerder al te zien op het bioscoopscherm. Nu is het de beurt aan serieuze schilderkunst. Deze week krijgen bioscoopbezoekers op vier plaatsen in Nederland een kijkje achter de schermen bij Portraying Life, de grote portrettentoonstelling van Edouard Manet die tot deze week in de Royal Academy of Arts in Londen hangt.
Het beroemde Déjeuner sur l’Herbe, met dat naakte meisje op de voorgrond van een picnictafreeltje, ontbrak in Portraying Life, net als de barmeid voor de spiegel in Un Bar aux Folies Bergère. Maar ondanks het ontbreken van zijn twee beroemdste werken, wordt dit overzicht van Edouard Manet door critici unaniem de hemel in geprezen. Niet eerder waren 54 portretten van de Franse tijdgenoot van de Impressionisten bij elkaar te zien. En de wereldberoemde Olympia was erbij! The Times en The Telegraph gaven hun goedkeuring middels vijfsterrenrecensies en een overdaad aan uitroeptekens.
Wie er niet bij kon zijn in Londen, hoeft niet te treuren. Manet komt naar een filmtheater bij u in de buurt. CineMec in Ede was de eerste om te melden dat het de kunstexpositie op het witte doek gaat brengen. Pathé volgde met vertoningen in Tuschinski (Amsterdam), Buitenhof (Den Haag) en Groningen.
Manet: Portraying Life is meer dan een droge registratie van een museale opstelling. De voorbereidingen rondom de tentoonstelling worden getoond en voor de historische inbedding is er een biografie van de schilder plus een schets van het negentiende eeuwse Parijs waar hij werkte. Kunsthistoricus en tv-maker Tim Marlow — de Britse versie van Hans den Hartog Jager, zeg maar — praat alles aan elkaar en ondervraagt deskundige gasten.
De Manet-bioscoopervaring is de eerste in een serie genaamd Exhibition. Het tweede deel, dat vanaf 27 juni te zien is, gaat over de expressionist Edvard Munch. Ter ere van zijn 150ste verjaardag worden in het Nationaal Museum en Munchmuseum in Oslo grote tentoonstellingen gemaakt. De Noorse maker van De Schreeuw wordt gevolgd door de Hollandse held Johannes Vermeer. Van de zeventiende-eeuwer zijn niet meer dan 35 werken bekend (waaronder Het Melkmeisje dat nu weer in het Rijksmuseum te zien is), maar dat is voor de Londense National Gallery voldoende om een expositie omheen te bouwen. De filmversie is vanaf 10 oktober te zien.
Edo Dijksterhuis