Scena­rio­vak­school wil ‘nieuwe vertel­lers’ klaar­stomen

In september 2021 gaat het eerste studiejaar van start van de Scenariovakschool. Deze nieuwe vakopleiding springt in op de sterk gegroeide behoefte aan verhalen van nieuwe vertellers in nieuwe vormen. Anders dan de meeste commerciële filmopleidingen die de afgelopen jaren als paddenstoelen uit de grond zijn geschoten, gaat het hier om een stichting zonder winstoogmerk.

De Scenariovakschool komt voort uit de Schrijversvakschool, die in de afgelopen dertig jaar een gedegen reputatie heeft opgebouwd. Docenten Sytske Kok, Moniek Kramer en Ernie Tee, die samen met zakelijk leider Hans Hogenkamp de nieuwe opleiding hebben opgezet, geven er al minstens vijftien jaar les in het vak scenarioschrijven. “Wij voelden altijd al dat scenarioschrijven echt iets anders is dan de andere vakken”, motiveert Kok de beslissing om dit métier nu apart te gaan onderwijzen. “Scenarioschrijven staat niet zoals poëzie, proza of essayistiek op zichzelf, het stopt niet bij de tekst. Daarbij komt ook dat er binnen het vak veel verschillende specialisaties zijn: naast film en televisie ook audiodrama, virtual reality en animatie bijvoorbeeld.”

De vraag naar scenaristen – vooral schrijvers die verhalen vertellen buiten de witte, heteroseksuele, mannelijke mainstream – is de afgelopen jaren enorm toegenomen, vooral door de groei van streamingplatforms maar ook door het ontstaan van nieuwe vertelvormen. Videoland probeert via een eigen Academy nieuw talent aan te boren, Netflix schreef een New Voice Script Contest uit en de NPO zette expliciet de deur open voor autodidacten en scenaristen die niet per se aan de Filmacademie hebben gestudeerd. Zelf werkt de Scenariovakschool samen met Rose Stories, dat zich inzet voor een betere afspiegeling van de maatschappij in media en kunsten.

“Zo’n Netflix-oproep levert een overweldigend aantal verhalen op, waar veel interessants tussen zit”, weet Kok van mensen die dicht bij het vuur zitten. “Maar dat betekent nog niet dat het ook bruikbare scenario’s zijn. Het ontbreekt schrijvers vaak aan vakkennis. Voor hen is een deeltijdopleiding als de onze zeer geschikt.”

Een opleiding aan de Scenariovakschool telt vijf semesters, die samen 2,5 jaar duren. In twee dagdelen per week krijgen cursisten in het eerste jaar basisvakken voorgeschoteld: verhaalstructuur, personageontwikkeling en workshops filmgeschiedenis of sterke vrouwenrollen. Ook worden er twee ideeën voor korte films ontwikkeld. Jaar twee zorgt voor verdieping door in te gaan op onderwerpen als literatuurverfilming of het schrijven voor audiodrama. Het slotsemester is gewijd aan individueel schrijven.

“We mikken op een klasje van tien personen”, zegt Kok, die nu al mail krijgt van geïnteresseerden die zich aanmelden voor de online informatiebijeenkomst van 27 mei. “Daar gaat selectie aan vooraf. We vragen iets van ervaring, een jaar Schrijversvakschool of een basiscursus scenarioschrijven bijvoorbeeld. Voor aspirant-deelnemers die niet zo’n vooropleiding hebben, bieden we in juni een gecondenseerde basiscursus aan.”

De kosten voor de opleiding zijn alleszins redelijk, zeker vergeleken met de enorme bedragen die vaak worden gerekend voor commerciële cursussen. De studie kost €3500 per jaar. Kok: “Betaalbaarheid is heel belangrijk, juist ook omdat we schrijvers willen trekken uit minder geprivilegieerde delen van de maatschappij.”