SBS lanceert ‘zender’ voor vloggers
Nederland is sinds vandaag een ‘zender’ rijker: S1.tv. Het online kanaal is geheel gewijd aan webseries die gemaakt zijn door 25 geselecteerde vloggers uit Nederland. Met dit nieuwe initiatief hoopt mediabedrijf SBS een brug te slaan tussen lineaire televisie en de non-lineaire wereld van het internet. Door bekende vloggers in te zetten, heeft S1.tv bij aanvang al 6 miljoen volgers.
Dat is een aantal waar menig omroepbaas zijn vingers bij af zou likken, ook na jaren van merkprofilering. En het betreft ook nog eens jongeren, een groep die voor traditionele media steeds moeilijker te bereiken zijn. De S1original-series kunnen bekeken worden waar en wanneer gebruikers dat maar willen, op hun telefoon, tablet of tv.
Anchorman van het nieuwe kanaal wordt Niels Oosthoek, die met zijn YouTube-kanaal GierigeGasten zo’n 150.000 volgers heeft. Een andere videomaker met aanzienlijke schare volgers is fashion vlogger Jiami Jongejan. Ook FijneVrienden (60.000 volgers) is van de partij en komt met een tiendelige webserie over een roadtrip door Vietnam.
‘Deze jongeren hebben minder met het gewone tv-kijken’, zegt Daan Sip, oprichter van S1.tv, over zijn doelgroep. ‘Met S1.tv bieden we unieke, premium en vooral vette webseries. We gooien traditionele gedachten overboord en gaan het woord "zender" een heel nieuwe betekenis geven.’
Edo Dijksterhuis