Record openings­weekend tijdens co­ro­na voor God­zilla vs Kong

Godzilla vs Kong

Er gloort licht aan het eind van de coronatunnel voor de Amerikaanse bioscoopbranche – en daarmee voor filmvertoners wereldwijd. Godzilla vs Kong haalde in zijn openingsweekend een omzet van $48,5 miljoen. Dat is ruim twee keer zoveel als Tenet, dat in september vorig jaar de hoop op herstel aanwakkerde met een box office-resultaat van $20,2 miljoen.

De verwachtingen waren hooggespannen en werden overtroffen. Maar Godzilla vs Kong werd dan ook uitgebracht in 3064 bioscopen in Amerika – het hoogste aantal schermen voor een release sinds het begin van de coronapandemie. Distributeur Warner Bros. bracht de film gelijktijdig uit via streamingplatform HBO Max, wat een opbrengst genereerde van $3 miljoen.

Ook internationaal doet de monsterfilm het goed. Vooral in China, waar Godzilla vs Kong een week eerder in roulatie ging, reageert het publiek enthousiast. Wereldwijd staat de teller volgens vakblad Variety op $285 miljoen. De productiekosten lagen op $165 miljoen maar eer ook de marketingkosten zijn gedekt, moeten er nog wat kaartjes verkocht worden.

Volgens experts is de Amerikaanse opbrengst voor Godzilla vs Kong de helft van wat hij normaliter zou zijn. Toch zijn de resultaten reden voor voorzichtig optimisme. Bioscoopexploitanten hopen dat Hollywoodstudio’s nu stoppen met het eindeloos naar voren schuiven van releasedata van blockbusters. Voor de maanden mei tot en met juli staan onder andere gepland: Cruella, de Fast and Furious-sequel F9 en Top Gun: Maverick.