Producent Ocean Warrior duikt op bij Greenpeace-docu

How to Change the World
Wie afgelopen week tijdens IDFA How to Change the World heeft gezien en de aftiteling heeft uitgezeten, is het misschien opgevallen. In het rijtje producenten van deze film over de vroege dagen van Greenpeace stond de naam Bous de Jong. Maar was dat niet de man die verantwoordelijk was voor het faillissement van Ocean Warrior in 2001?
Die Greenpeace-film zou de duurste Nederlandse film aller tijden worden, met een budget van €130 miljoen. De Jong slaagde er echter niet in meer dan een derde van dat bedrag op te halen bij particuliere beleggers. Die behoorden tot de grootste gedupeerden toen de rechtbank eenmaal besloot de stekker eruit te trekken. Maar ook de CV-constructie, de toen geldende belastingmaatregel om investeringen in film aantrekkelijk te maken, kreeg een flinke knauw. Mede door het breed in de pers uitgemeten echec van Ocean Warrior werd de stimuleringsmaatregel in 2002 uitgekleed. Op 1 juli 2007 viel het doek definitief voor de CV-constructie. Pas zes jaar later is er een nieuwe regeling gekomen.
Al Morrow, hoofd documentaire van Met Film Production, is al sinds 2008 bezig met How to Change the World. Tijdens haar research stuitte ze op de geschriften van Bob Hunter, de in 2005 overleden medeoprichter van Greenpeace, die fungeren als leidraad voor de uiteindelijke film. ‘De rechten daarvan lagen bij Bous de Jong en zodoende is hij bij het project betrokken geraakt’, aldus Morrow. ‘Wij kenden het verhaal van Ocean Warrior niet, maar het is niet echt een issue voor ons. Wij hebben controle over alle rechten en financiën. De Jong heeft geen actieve rol gespeeld in het maken van de film.’
How to Change the World is nog op een beperkt aantal plaatsen te zien in Nederland, deze week in Amersfoort en Oosterhout. De documentaire over de vroege dagen van de milieubeweging, die in 1971 werd opgericht in Canada en uitgroeide tot speler van wereldformaat, doet het vooral goed op festivals. Naast IDFA was de film onder andere te zien tijdens Sundance en Sheffield Doc/Fest, waar hij prijzen won. Komende week wordt How to Change the World vertoond in Parijs, tijdens de klimaattop COP21.
Edo Dijksterhuis