Prijzen op het 68e Filmfestival van Cannes

  • Datum 25-05-2015
  • Auteur
  • Deel dit artikel

Jacques Audiard neemt de Gouden Palm in ontvangst

De Franse filmmaker Jacques Audiard won gisteravond op het 68e filmfestival van Cannes onverwacht de Gouden Palm voor zijn migrantendrama Deephan, over een in de haast samengesteld Tamilgezin dat na toelating aan de randen van Parijs probeert te overleven tussen drugs en geweld. Audiard bedankte in zijn speech Michael Haneke omdat die dit jaar geen film had ingestuurd. Haneke griste in vorige edities twee keer de Gouden Palm voor Audiards neus weg.

Over de keuze voor Audiard klonk ontevredenheid, net als voor de keuze voor Beste Actrice, een prijs die gedeeld werd door Emmanuelle Bercot voor haar rol in Maiwenns Mon roi en Rooney Mara voor haar rol in liefdesdrama Carol van Todd Haynes. Vooral de keuze voor Bercot viel niet overal goed. Juryvoorzitters Joel en Ethan Coen wuifden de kritiek op Audiard weg tijdens de persconferentie na afloop. "Dit is geen jury van filmcritici. Dit is een jury van kunstenaars die naar het werk kijken." De prijs voor Beste Acteur ging naar Vincent Lindon in La loi du marché.

De Grand Prix, die gezien wordt als de tweede prijs van het festival, ging naar het Hongaarse holocaustdrama Saul fia van debutant Laszlo Nemes, een film die door z’n opvallende stijl en onderwerpkeuze nogal uiteenlopende reacties opriep. De camera zit de hele film bovenop de huid van een lid van het Sondercommando in Birkenau, een groep gevangenen die mensen de gaskamers inleidden, de lichamen er vervolgens weer uit haalden en die doorgaans zelf na een paar maanden ook geëxecuteerd werden.

De Taiwanese regisseur Hou Hsiao-hsien kreeg de prijs voor Beste Regisseur voor The Assassin, een schitterend visueel maar tegelijk bedachtzaam martial arts drama dat zich afspeelt in het China van de negende eeuw.

Yorgos Lanthimos kreeg de Juryprijs toegekend voor The Lobster, feitelijk de derde prijs van het festival en de Mexicaanse filmmaker Michel Franco kreeg de prijs voor Beste Scenario voor Chronic, een ingetogen maar intens emotionele film over een verpleger van doodzieke patiënten.