Preview-weekend met Scandithrillers
De tijd dat Sjöwall en Wahlöö de alfa en omega waren van de Scandithriller ligt ver achter ons. De stroom misdaadseries en -films uit het noorden is groot en van uitzonderlijke kwaliteit. Reden voor distributeur Lumière om dit weekend voor de tweede keer het Crime Festival te organiseren in Den Haag en Gent. Pas på! Hold da kæft!
Voor liefhebbers van licht autistische vrouwelijke speurneuzen in grof gebreide truien begint het weekend goed. In een zaterdagvullende marathonvoorstelling wordt het derde seizoen vertoond van de hitserie The Killing, die op 17 december op de markt komt. Sarah Lund krijgt dit keer te maken met de moord op een mysterieuze zeeman. Het spoor leidt haar naar de politiek en de duistere kant van de internationale bank- en zakenwereld. Gezien de crisis een hoogst actueel decor voor het meer eigenzinnige politiewerk.
Het zondagprogramma begint met slechts één aflevering van The Killing, een opwarmertje voor een gevarieerd programma waarbij ook acteurs, scenarioschrijvers en producenten aanwezig zijn om vragen uit de zaal te beantwoorden. Het eerste hoofdgerecht is de preview van Snabba Cash II, de verfilming van het tweede deel van Jens Lapidus’ Stockholm Trilogie, die in Nederland in de boekhandel verscheen onder de titel Bloedlink. De film komt vermoedelijk pas begin volgend jaar in de reguliere bioscoop.
Iets eerder, namelijk vanaf 3 januari, zal The Hypnotist te zien zijn. Deze verfilming van Lars Keplers Hypnose is de Zweedse inzending voor de Oscars en kan worden gezien als het tweede zwaartepunt van de dag. The Hypnotist gaat over voormalig hypnotiseur Erik Bark die gevraagd wordt zijn gaven in te zetten bij een moordonderzoek. Tien jaar eerder had hij echter gezworen nooit meer iemand te hypnotiseren en het herroepen van die beslissing komt hem te staan op gewelddadige gevolgen.
Tussen de twee speelfilms in worden nieuwe afleveringen getoond van drie series. Kurt Wallander is uiteraard al bekend; dit wordt de vijfde keer dat de nukkige en mild cynische politieman naar het scherm terugkeert. Maar Dicte en Real Humans zijn gloednieuwe producties. Dicte draait om de avonturen van een misdaadverslaggeefster, die de grote stad Kopenhagen is ontvlucht maar niet aan de criminaliteit lijkt te kunnen ontsnappen. Real Humans tapt uit een ander, onconventioneler vaatje. In deze Zweedse serie zijn robots een vast onderdeel van het dagelijks leven geworden — als hulp in de huishouding, sekspartner of fabrieksarbeider. Maar ze blijken intelligenter dan men in eerste instantie denkt en er gaan geruchten over een rebellie.
Het Lumière Crime Festival wordt gelijktijdig gehouden in het Haagse Pathé Buitenhof en Kinepolis in Gent.
Edo Dijksterhuis