Platform voor scenaristen .finalfinal gelanceerd

Er is een groot tekort aan scenaristen maar schrijvers zonder netwerk blijven vaak buiten beeld bij producenten. Daarom is vorige week tijdens het Noordelijk Filmfestival .finalfinal gelanceerd. Op dit platform met wedstrijdelement worden inzendingen anoniem beoordeeld door een vakjury. De eerste open call loopt tot 9 januari.

“De Nederlandse filmwereld draait te vaak op wie je kent, niet op wat je kunt,” zegt Robin van Ommen, zelf schrijver-scenarist en medeoprichter van .finalfinal. “In de literaire wereld is het duidelijker hoe je  als outsider door kunt dringen. Veel talent uit die hoek zou ook goed kunnen werken voor film. Met .finalfinal willen wij het makkelijker maken voor deze zij-instromers, ook als ze geen netwerk hebben.”

Het plan is om vier keer per jaar een open call uit te schrijven. “We vragen schrijvers niet om het grote idee waar ze al drie jaar aan werken in te sturen”, preciseert Van Ommen. “We willen zien of iemand er relatief snel iets goeds uit kan gooien. Het script moet zo’n acht pagina’s lang zijn en over een bepaald thema gaan – voor de eerste ronde is dat ‘waddenrituelen’. Daarnaast zijn er nog een paar beperkende criteria: er moeten minstens drie personages in het verhaal voorkomen en één scène zonder dialoog.”

De inzendingen worden beoordeeld door een vakjury, waarvan de leden worden geworven bij bestaande professionele organisaties. Ook zal er een producent en een steeds wisselend gastjurylid deelnemen aan de beoordeling. “Die vindt geheel anoniem plaats, zonder namen en bio’s,” verzekert Van Ommen. “Het gaat puur om de kwaliteit van de tekst.”

Van Ommen hoopt dertig tot vijftig inzendingen per ronde binnen te krijgen. “Dat is een beetje vergelijkbaar met online literaire tijdschriften, die ook vaak werken met een wedstrijdopzet.”

De beste drie inzendingen per ronde krijgen een coachingstraject van een dramaturg aangeboden, waardoor ze hun tekst naar een nog hoger niveau kunnen tillen. Ook krijgen ze een op maat gemaakte filmposter. “Maar belangrijker: we stoppen de drie beste scenario’s met de contactgegevens van de schrijvers in een envelop die we rondsturen naar producenten en productiehuizen in Nederland en Vlaanderen. We hebben al producenten gesproken en die zeggen op zoek te zijn naar nieuwe scenaristen. Wij denken te kunnen functioneren als accellerator.”