Opmars film­abon­ne­ment niet te stuiten

Dat de gemiddelde prijs voor een bioscoopkaartje afgelopen jaar daalde met 7 cent heeft onder meer te maken met de explosieve groei van abonnementen. Niet alleen de Cineville-pas voor filmtheaters is populair. Ook de grote ketens bieden all-you-can-watch-arrangementen aan die het goed doen onder de vooral jonge doelgroep.

Bij Cineville was het vorige maand feest: het 100.000ste lid werd verwelkomd. Het is de zoveelste mijlpaal in een succesverhaal dat begon in 2009 als initiatief van een handjevol Amsterdamse filmtheaters. Het abonnement dat maandelijks €19 voor 30-minners en €24 voor de rest kost, is inmiddels geldig bij 74 filmtheaters door heel Nederland, van Filmhuis Alkmaar tot Lumière in Maastricht en van Cinema Middelburg tot Concordia in Enschede.

Van de 3,5 miljoen kaartjes die vorig jaar in filmtheaters werden verkocht – op een totaal van 29,3 miljoen – ging 60% naar houders van een Cineville-pas. “De pas is een onmiskenbare stimulans om naar de film te gaan”, vertelt Samir Azrioual, directeur Cineville. “Terwijl de gemiddelde Nederlander 1,8 keer per jaar naar het filmtheater gaat, gaat de Cineviller wel 25 keer. Daarbij wordt ook gekozen voor onbekendere titels en soms twee films op een avond.”

In de beginjaren van Cineville zat het leeuwendeel van de abonnementhouders in de Randstad, waar de kaart al langer te krijgen is. Maar de explosieve groei van vorig jaar is vooral op het conto te schrijven van regio’s buiten de Randstad. Zo ging het aantal leden in Maastricht met 53% omhoog en in Hoorn met 51%. Als er binnen een regio een Cineville-theater bijkomt, heeft dat binnen enkele jaren een duidelijk versterkend effect.

Dat bioscoopabonnementen veel potentie hebben, wist Pathé al langer. Pathé lanceerde in 2005 een eigen kaart die geldig is in de dertig bioscopen door het hele land. Als innovatie biedt Pathé verschillende abonnementsvormen aan, waar ook nog eens andere benefits aan hangen. Met Explorer, dat €9,95 per maand kost, kun je één keer per maand naar de film. Unlimited kost €23 en geeft onbeperkt toegang tot de bioscoop en 10% korting op drankjes en snacks. Unlimited Gold gaat voor €32 nog een stapje verder waardoor de kaarthouder geen toeslagen hoeft te betalen voor IMAX, 4DX en andere bijzondere vertoningsvormen, en 25% korting krijgt op ‘bites & drinks’. Met een Family-abonnement van €32 mag je gratis één kind en krijg je 10% korting op snacks en drinken. Bij alle abonnementen krijg je bovendien tot 50% korting op Pathé Thuis films.

“Alle vier de type abonnementen maken een groei door”, vertelt Imke van Schaaijk, PR & Communicatiemanager. “De abonnementen zijn vooral populair onder een jongere doelgroep. De meeste abonnees zijn tussen de 18 en 34 jaar oud. Maar er zijn ook mensen die al twintig jaar een abonnement hebben.”

Dat geldt ook voor Vue, dat in 2015 de soft launch beleefde van de Vue Movie Pass. Voor €22 per maand hebben pashouders onbeperkt toegang tot de 21 Vue-bioscopen in Nederland en krijgen ze 10% korting op eten en drinken. “Ze zijn over het algemeen jong en vormen een loyaal publiek”, vertelt Rosalie Moorman, hoofd marketing. “Ze kiezen vooral voor blockbusters, de titels uit de top 5. Maar je ziet dat ze ook relatief vaak kiezen voor de sneak preview op zondagmiddag, waar ze een onbekende film krijgen voorgeschoteld. Met uitzondering van twee dipjes, eentje tijdens corona en eentje tijdens een storing in ons systeem, blijft het aantal abonnementhouders maar groeien.”

Vue studeert momenteel op de mogelijkheden van differentiatie, wellicht een familie-abonnement. Ook wordt er gekeken naar uitbreiding naar buitenlandse vestigingen. “In Italië hebben ze iets soortgelijks, elders niet”, stelt Moorman. “Nederlanders zijn echt een abonnementsvolk, maar in het buitenland wordt er met interesse gekeken naar het pasmodel.”

Hier zouden Pathé en Cineville als voorbeeld kunnen dienen. Pathé biedt haar abonnementen aan in andere landen waar de keten actief is. En de Cineville-pas is in 2022 geïntroduceerd in België waar inmiddels meer dan 10.000 abonnees zijn. Een jaar later volgde Oostenrijk onder de naam naam nonstop kino. Daar staat de teller nu op 9.000 pashouders. Duitsland heeft sinds de start vorig jaar zomer 4.000 Cinevillers. En de meest recente stop is Zweden. “We hebben de start van Cineville daar aangekondigd tijdens het filmfestival van Göteborg”, vertelt Azrioual. “We hopen op 2.700 nieuwe leden binnen een jaar.”

(Ook Kinepolis werd benaderd voor dit artikel maar wilde niet ingaan op onze vragen.)