Ook Sanoma gaat nu VOD-markt op
Het wordt druk op de markt voor Video On Demand. Onlangs werd bekend dat Netflix op 11 september van start gaat in Nederland. Het Zweedse Voddler is al actief. En RTL Nederland kocht recent de digitale tak van Videoland. Nu heeft ook mediabedrijf Sanoma zich op ‘het nieuwe tv-kijken’ geworpen met een stevige investering in internetstart-up WappZapp.
WappZapp is een app voor streaming video, pas een jaar geleden gelanceerd door Wienke Giezeman en Colin Ellis, die er meteen een Best Startup Award mee wonnen. Hij bundelt een divers aanbod afkomstig uit verschillende bronnen om dat af te spelen op smartphone, tablet of tv. Het aanbod van WappZapp is deels gratis en deel betaald — vooral waar het films en series betreft. Kosten per betaalde titel liggen tussen €2,69 en €7,99.
Om hun groeiambities waar te maken zijn Giezeman en Ellis de boer opgegaan met hun app. Ze haalden 650.000 euro op, waarvan het merendeel afkomstig is van SanomaVentures, de innovatietak van het Finse uitgeefconcern Sanoma dat in Nederland onder andere SBS Broadcasting bezit. ‘We kozen voor Sanoma omdat ze de marketing power hebben en kennis van de markt’, vertelt Ellis. ‘Met hun investering willen we uitgroeien tot het dominante tv-kanaal, in de vorm van een alles-in-één-app.’
Het filmaanbod dat via WappZapp te zien is, is vooralsnog klein. De catalogus telt 160 titels, waar binnenkort nog eens zeventig films aan worden toegevoegd. ‘Maar dat wordt meer’, voorspelt Ellis. ‘We zijn in gesprek met Nederlandse filmdistributeurs. Met drie hebben we al deals. Meer volgen hopelijk snel.’
Niet gespeend van jeugdige bravoure noemt Ellis de internationale VOD-reus Netflix zijn directe concurrent. ‘Maar ons aanbod is breder. Een gebruiker kan bij ons een tv-avond samenstellen die bestaat uit YouTube-clips, films en tv-programma’s. Bovendien geloven wij sterk in smartphone en tablet, en de mogelijkheden die je daarmee hebt. En dat betekent vooral een gepersonaliseerde manier van kijken: je kunt zien wat je vrienden bekijken en je favorieten bijhouden. We hebben ook een redactie die tips geeft.’
Tot op heden is WappZapp al 350.000 keer gedownload. Maar Ellis verwacht met de kapitaalinjectie van Sanoma een exponentiële groei te kunnen realiseren. ‘Dit jaar zal dat aantal verdubbelen. En eind 2015 verwacht ik dat we op zo’n anderhalf miljoen downloads zitten.’
Edo Dijksterhuis