One Night Stand X: Aaron Rookus

  • Datum 04-10-2015
  • Auteur
  • Deel dit artikel

‘Onszelf en elkaar vergeven’

One Night Stand, de jaarlijkse serie films van vijftig minuten, bestaat tien jaar. Deze week zijn de nieuwe films te zien op NPO3. Regisseur Aaron Rookus bijt het spits af met Een goed leven, waarin een vriendschap ontstaat tussen een oudere vrouw en een mannelijke escort. Rookus: "In onze film zit een ode aan Gus Van Sants My Own Private Idaho. Je weet wel, die pijpscène."

In het gevoelige Een goed leven komt de chique Helen (Ariane Schluter) na het overlijden van haar man in een studentenhuis terecht. Daar ontmoet de student Joeri (Jonas Smulders), die bijklust als escort. Zonder dramatisch, plat of pathetisch te worden, toont regisseur Aaron Rookus aan dat intimiteit leeftijd, gender en seksuele voorkeur overstijgt. Rookus: "Het gebeurt niet vaak dat je een geweldige klik met iemand hebt zonder verliefd te worden. Dat is zielsverwantschap en daar hebben gender en leeftijd niets mee te maken."

De regisseur liet in eerdere films al zien dat hij interesse heeft in verstoorde seksuele relaties. In het tweeluik Woensdagen en Balance toont hij de verregaande gevolgen van seksueel misbruik. Eerst door kinderogen, vervolgens door die van een jongvolwassene. In Een goed leven hebben ook Helen en Joeri een afwijkende band met seks en intimiteit. Rookus: "Het uitgangspunt was een vrouw die op middelbare leeftijd haar seksualiteit opnieuw ontdekt. Haar huwelijk werd ingevuld door de dagelijkse sleur en ze is al lange tijd niet meer aangeraakt. Dat leek me een mooi beeld. Daar tegenover wilde ik een jonge jongen zetten. Dat werd Joeri, een gay escort. Ik heb tijdens mijn research twee escorts gesproken en zij waren uitersten in hun opvattingen. De een zag het als sociaal werk, de ander was een Amerikaan, die zich had verloren in zijn escort alter ego. In Hollywood verdiende hij duizenden euro’s per avond, vertelde hij. Hij was gehersenspoeld, echt geldverslaafd. Na ons gesprek ging hij meteen een klant zoeken."

Rookus had sowieso geen oudere man tegenover Helen willen zetten. "Ik vind oudere mannen saai en oppervlakkig. Je komt al snel in het midlifecrisis-verhaal terecht en het met-je-kale-harses-kopen-van-een-cabrio. Joeri verbergt meer. De drempel om escort te worden ligt voor studenten steeds lager. Het is meer geaccepteerd en makkelijk geld verdienen. Ik wilde ze serieus nemen. Ze zijn niet dom of aan de drugs; ze doen dit vanuit hun gezond verstand. Jonas, de acteur, maakt van Joeri een mens. Hij is puur, oprecht en heeft iets rauws, maar is ook gevoelig. Jonas is een oude ziel. Er gaat zoveel leven schuil achter die ogen."

Aaron Rookus (portret Armando Branco)
Aaron Rookus (foto Armando Branco)

Rookus en scenarist Saskia Diesing vonden het bovendien belangrijk dat het een feministische film zou worden, legt de regisseur uit. "Wij zijn allebei feministen. Tot in de details hebben we opgelet dat we niet in culturele en seksuele cliché’s zouden vervallen. In het oog springt natuurlijk dat we een oudere vrouw met een jonge jongen portretteren en hem neerzetten als lustobject. Maar ook veel leidinggevenden in deze film zijn vrouwen en in het ziekenhuis wordt Helen begeleid door een broeder, niet door een zuster. En omdat je zo zelden Indische mensen in Nederlandse film ziet, is Helens vriendin een rijke Indische."

Relaties zijn met de opkomst van de digitale media voor veel mensen voorgoed veranderd, denkt Rookus. "Met Tinder, Grindr en andere chatapps liggen vluchtige relaties voor de hand. Ik zie in mijn omgeving dat mensen zich moeilijker kunnen binden, omdat ze het idee hebben dat er elders altijd wel iets beters te vinden is." Dat staat in een groot contrast met de christelijke cultuur van Ede, waar de regisseur is opgegroeid. "Ik heb veel gelovige vrienden, die niet deden aan seks voor het huwelijk. Zij kijken op een totaal andere manier tegen liefdesverhoudingen aan. Een vriendin van me is nu eenendertig en al negen jaar getrouwd. Zij en haar man bouwen iets anders op dan jij en ik."

Rookus bekritiseert de verschillende opvattingen niet, benadrukt hij: "Losse seksuele contacten waren er in de jaren zeventig ook al; dat is niks nieuws. Ik vind het interessanter om te bekijken hoe het digitale leven zich beweegt en vooral wat het met ons doet, want je levert er ook iets voor in. Daar wil ik sowieso nog een film over maken. Naar mijn mening is er geen goed of fout, of je nu een jaar lang zoekt naar die ene ware liefde of drie keer per week een tinderdate hebt. We moeten onszelf en elkaar niet te snel veroordelen. Wat ik bewust doe, is mijn zwaktes accepteren en mezelf vergeven. Een goed leven is een pleidooi voor het mogen falen."

Laura van Zuylen

Een goed leven wordt 4 oktober om 22:30 uur uitgezonden op NPO3.