One Night Stand IX: Jeroen Annokkeé

  • Datum 03-01-2015
  • Auteur
  • Deel dit artikel

Jeroen Annokkeé

‘Wel de poen, niet de etiquette’

Regisseur Jeroen Annokkée is de enige in de One Night Stand IX-reeks die een komedie maakt. Een driehoeksverhouding tussen de koning en de koningin van de onderwereld en hun personal trainer zal geheid ontploffen. Annokkée: "Ik wil er niets groters mee vertellen. Sommige ideeën zijn ongeschikt om iets mee over de wereld te zeggen."

Eddy & Coby is je eerste langere film. Je hebt wel al een uitgebreid oevre in de reclamewereld. Wat is het verschil tussen commercial en film-humor? In commercials moet je in korte tijd een karakter neerzetten. In film kun je stapelen en opbouwen. Je kunt langere lijnen maken en running jokes opzetten. Dit is de minst absurdistische film die ik tot nu toe gemaakt heb. Mijn films gaan uit van een ‘wat als’-principe. De toestanden stapelen zich op en worden steeds erger. Hoe pijnlijker, hoe beter. Het zijn tragikomische films met naïeve karakters in onhoudbare situaties. En ik houd van antihelden.

Vrouw des huizes Coby (Cynthia Abma) heeft een affaire met haar zwarte personal trainer Patrick (Roger Carvalho). Je zet ze vrij stereotiep neer. Waarom? Cynthia kent zat vrouwen zoals Coby: dat is nieuw geld. Die mensen heb je toch? Van die jet set-types? In mijn beleving bestaan die gewoon. Patrick, de trainer, is een aparte figuur in het geheel. Van hem hebben we de antiheld gemaakt. Hij is een soort puber en ontpopt zich ontpopt hoe langer hoe meer tot een vervelend kereltje.

Coby’s man Eddy (Ton Kas) is de capo dei capi. Hij gooit roet in het eten door onverwachts bij te komen uit zijn coma en in een rolstoel terug naar huis te keren. Je gaat dus ook aan de haal met de clichés over de onderwereld en nieuw geld. Ik vind het leuk om met contrasten te spelen. De verpleegster is geen sexy verpleegster, maar iemand uit een religieus milieu, zodat ze botst met Eddy en Coby. Eddy’s rechterhand Fredje spreekt zich onbehouwen uit over negers en heeft het over zijn favoriete neger. Dat kán je niet zeggen en toch hij is een van de sympathiekste karakters. Aardig aan klusjesjongen Reneetje is dat hij verfijnd met de grassprietjes omgaat, terwijl hij net een blikje heeft afgeleverd met twee afgehakte handen erin. We hebben Eddy & Coby niet gemodelleerd naar bestaande maffiafilms, al neem je het onbewust mee. Maar nu je het zegt, Eddy is inderdaad een soort Tony Soprano.

Aan de muur hangt een afbeelding van Scarface. Dat kan toch geen toeval zijn? Die hing al op de locatie. Hij past bij het criminele wereldje. Net als het schilderij van Eddy en Coby van Peter Donkersloot. Zulke portretten horen bovendien bij nieuw geld. Ze laten zien hoe die twee zichzelf zien. Ze willen zich presenteren als mensen die het helemaal voor elkaar hebben. Lekker fout. Hun huis is een glimmende, gouden bedoening. Eddy en Coby hebben cynische humor, die ze eerst tegen elkaar richten en daarna steeds meer tegen de wereld om hen heen. Ze kunnen niet over hun emoties praten. En op het moment dat het gevoelig wordt, bijvoorbeeld wanneer Eddy een zanger heeft ingehuurd om Coby’s lievelingslied voor haar te zingen, mislukt dat ook weer. Ze kunnen niet rechtstreeks zeggen wat ze voelen, maar spreken in metaforen. Ik wist direct dat ik Ton Kas voor de rol van de crimineel wilde casten. Hij speelt gortdroog en kan subtiel onderhuidse spelletjes laten doorschemeren. In de voorgesprekken kwam hij met aanvullingen op het script. Voor de barbecue-scène stelde hij voor het glas wijn tot de rand toe vol te schenken. Dit zijn mensen met wél de poen en niet de etiquette.

Laura van Zuylen

Eddy & Coby wordt 3 januari om 23:00 uitgezonden op NPO3.