Omzet streamers voor het eerst boven miljard euro

Hoewel ‘basistelevisie’ het grootste segment blijft in de Nederlandse tv- en videomarkt, groeit het aandeel van abonnee-tv-kanalen en streamingdiensten. Eind 2024 oversteeg de omzet voor het eerst de één miljard euro. Dat blijkt uit het kwartaalrapport van Telecompaper.

In de laatste drie maanden van 2024 steeg de omzet van Nederlandse streamingdiensten met 21% waardoor de omzet uitkwam op €1,2 miljard. Volgens Telecompaper is en blijft Netflix marktleider op het gebied van subscription video-on-demand (SVOD). Met een marktaandeel van 14,5% blijft Netflix concurrenten als Viaplay (5,2%), Videoland (4,5%) en Disney+ (3,7%) ruimschoots voor. Door recente prijsstijgingen noteren alle partijen een aanzienlijke omzetstijging.

Op de Nederlandse tv- en videomarkt staat Ziggo bovenaan, ondanks een omzetdaling van 2,7%. KPN, daarentegen, groeide met 1,3% door de overnames van Youfone en Kabeltex. Operators die zowel tv als streamingdiensten aanbieden, moeten het vooral hebben van premiumdiensten, en dan vooral op het gebied van sport.

Ondanks de sterke groei van SVOD blijft basistelevisie onverminderd populair. Het marktaandeel ligt op ruim 42% en in de laatste drie maanden van 2024 ging de omzet met 2,5% omhoog. Er is echter onmiskenbaar een verschuiving in de markt gaande, waarbij streamers steeds vaker een standaardaanvulling zijn op basistelevisie.