Ode aan belangrijkste kunstvorm 20ste eeuw

  • Datum 07-10-2013
  • Auteur
  • Deel dit artikel

Hester Oerlemans: Popcorn (2013)

De Kalveren zijn vergeven, de dankwoorden uitgesproken. Maar de geest van het Nederlands Filmfestival waart nog twee weken langer door Utrecht. Tot 19 oktober presenteert Galerie Jaap Sleper een ode aan de film. Twaalf kunstenaars of collectieven erkennen in The Picture Show hun schatplichtigheid aan ’the silver screen’.

Film en video gelden al enige tijd als het belangrijkste medium binnen de beeldende kunst, waar ze schuilgaan achter de term ’time based media’. Dat erkent ook galeriehouder Sleper, die in zijn ‘stal’ vooral veel schilders heeft. De invloed van film, het medium dat niet alleen door Wikipedia is bestempeld als de belangrijkste kunstvorm van de 20ste eeuw, gaat dwars door alle media heen.

Natuurlijk heeft The Picture Show bewegend beeld in petto. Zo volgt documentairemaker Astrid Bussink de tweeling LA Raeven, die als duo bekend is geworden met confronterende video’s waarin ze hun anorexia en gestoorde onderlinge relatie botvieren. Jeroen Offerman, wiens hommage aan de douchescène in Psycho dit jaar een prijs won op het Nijmeegse Go Short, toont een experimentele video. En Marike Schuurmans legt in Moving Still in één lange take vanuit het raam van haar appartement de pogingen van een echtpaar vast om de auto ingeparkeerd te krijgen.

Veel vaker zijn beeld en filmische invloed gestold op canvas of papier. Dave Ball, wiens levenswerk het is om alle woorden in de Oxford Dictionary in een tekening te vatten, grijpt vaak terug op het door Hollywood gegenereerde collectieve geheugen. Bij ‘acceptance’ hoort dan ook een betraande actrice met een Oscar in haar hand. Carola Güllner vangt filmstills in verf, waardoor vluchtige momenten — Michael Caine aan de telefoon bijvoorbeeld — een soort eeuwigheidswaarde krijgen. En Fiona Michie tekent alsof ze een storyboard aan het maken is, maar dan op het pietepeuterige formaat van 7 bij 8 centimeter zodat het bijna frames lijken.

Luchtigheid en lol ontbreken niet. Het collectief BLISS reconstrueert in über-kitscherige performances scènes uit lang vergeten films. En Hester Oerlemans verziet The Picture Show van een pop art-randje door in de hoek van de galerie reusachtige popcorn te strooien.

Edo Dijksterhuis