OASE stimuleert hoogwaardige documentaire

  • Datum 12-02-2014
  • Auteur
  • Deel dit artikel

Eerste toekenningsbijeenkomst van OASE

Het Filmfonds heeft samen met het Prins Bernard Cultuurfonds een nieuw fonds opgericht, genaamd OASE, om de productie van lange, bioscoopwaardige documentaires te stimuleren. Onlangs kregen tien ervaren filmmakers een bijdrage van maximaal 8.000 euro om een treatment (verkorte versie van een script) uit te werken.

‘Juist de aanloopfase om tot een plan te komen dat ingediend kan worden voor een subsidieaanvraag is vaak lang en tot nu toe meestal onbetaald’, licht Filmfonds-woordvoerder Jonathan Mees de oprichting van OASE toe. ‘Daardoor werd die schrijf- en researchperiode voor veel regisseurs een moeilijk te overbruggen periode met als gevolg dat de scriptideeën minder frequent werden ingediend.’

OASE richt zich specifiek op ervaren regisseurs. Aanvragers moeten minimaal één lange documentaire op hun naam hebben staan of drie documentaires van vijftig minuten. Er zijn uiteindelijk 38 plannen ingediend bij OASE, waarvan er tien gehonoreerd zijn. Vorige week is er een eerste gezamenlijk toekenningsgesprek geweest.

Wat OASE doet afwijken van de regelingen die er nu zijn voor makers van documentaires is dat de regisseur kan aanvragen zonder al een financier of omroep in de arm te hebben genomen. Bovendien is de artistieke insteek anders. Mees: ‘Teledoc — waarin het Filmfonds samenwerkt met CoBO en omroepen — is een ontwikkel- en realiseringstraject, primair gericht op prime time televisie uitzending. Eén van de vereisten daarvan is dat de films worden gemaakt voor een breed televisiepubliek. Die eis geldt bij OASE niet. Bij OASE ligt de nadruk juist op documentaires met cinematografische kwaliteit. De treatments moeten resulteren in auteurfilms die een theaterroulatie krijgen.’

Het schrijven van een treatment is misschien een moeilijke stap die nu vergemakkelijkt wordt, maar het blijft wel de eerste in een lang proces. Na deze fase volgt de scriptfase. ‘Tijdens de schrijf- en ontwikkelfase en als er een script gereed is voor realisering, worden er producenten aan de projecten verbonden’, vertelt Mees. ‘Overigens mogen regisseur ook meteen doorstoten naar het script en al een realiseringsaanvraag doen als zij denken dat hun plan daar rijp voor is.’

Edo Dijksterhuis