Nowhere to Hide wint hoofdprijs IDFA 2016

Nowhere to Hide
Vluchtelingen, migratie en de oorlog in het Midden-Oosten spelen een hoofdrol tijdens IDFA 2016. En dat is terug te zien in de prijzen die gisterenavond zijn uitgereikt. De prijs voor beste lange documentaire ging naar Nowhere to Hide. De prijs voor beste Nederlandse productie werd gewonnen door Radio Kobani.
Per competitie werden twee prijzen uitgereikt: eentje voor beste film en een speciale juryprijs. In de categorie Best Feature-Length Documentary ging de eerst genoemde prijs, ter waarde van €12.500, dus naar Zaradasht Ahmed. Zijn Nowhere to Hide gaat over een Iraakse verpleegkundige die moet vluchten als zijn woonplaats in handen valt van IS. De jury kende haar prijs toe aan Jian Fan voor Still Tomorrow, over de gehandicapte en ongelukkig getrouwde boerin en dichter Xiuhua Yu die uitgroeit tot internetsensatie.
Radio Kobani van Reber Dosky, die de Beeld en Geluid IDFA Award for Dutch Documentary kreeg, gaat over de Koerdische verslaggever Dilovan die na de herovering van Kobani op IS een radiostation opzet in de kapotgeschoten stad. De jury koos, net als vorig jaar, voor de festivalopener. Guido Hendrikx werd door onderscheiden voor zijn debuut Stranger in Paradise, over vluchtelingen en migranten die aankomen in Nederland en tegen een bureaucratische muur oplopen.
De prijzen voor beste middellange documentaire gingen naar Israël en Estland. Tali Shemesh en Asaf Sudry kregen de check voor €10.000 overhandigd die hoort bij de IDFA Award for Best Mid-Length Documentary voor hun Death in the Terminal. De juryprijs in deze categorie ging naar Ksenia Okhapkina voor Come Back Free.
De debutantenprijzen waren voor Sine Skibsholt voor Who We Were en Jiu-liang Wang voor Plastic China (speciale juryprijs). De Poolse Aniela Astrid Gabryel won de studentencompetitie met When Will This Wind Stop, terwijl haar landgenoot Zofia Kowaleska (Close Ties) er met de juryprijs vandoor ging. Rocknrollers van Daan Bol werd uitgeroepen tot beste kinderdocumentaire en Naomi’s Secret van Saskia Gubbels won hier de juryprijs.
De IDFA DocLab Award for Digital Storytelling ging naar Death Tolls Experience van de Iraanse Ali Eslami. De Scenic IDFA DocLab Immersive Non-Fiction Award werd gewonnen door de Canadese Mia Donovan (Deprogrammed).
Er werden ook al eerder prijzen toegekend, waaronder de Prins Bernhard Cultuurfonds Documentary Award aan Ester Gould. Dinsdagavond werd bovendien de IDFA Alliance of Women Film Journalists’ EDA Award for Best Female-Directed Documentary uitgereikt. Die ging naar The Grown-Ups van Maite Alberdi.
Edo Dijksterhuis