Noordelijke provincies profileren zich als filmregio

Storyvalley volgt voorbeeld van Cinesud

  • Datum 08-11-2019
  • Auteur Edo Dijksterhuis
  • Categorieēn Nieuws
  • Deel dit artikel

Logo Storyvalley (foto: Xanne Wijkamp)

Onder het slaken van de strijdkreet ‘Fuck de romcom!’ profileren de noordelijke provincies zich als plek waar authentieke verhalen te vinden zijn – en te verfilmen. Film- en Mediaplatform New Noardic Wave lanceerde deze week Storyvalley, een nieuwe aanduiding voor Friesland, Groningen en Drenthe als filmregio. Cinesud uit Limburg geldt als lichtend voorbeeld.

De tijd is er rijp voor, vindt Joris Hoebe, oprichter en artistiek leider van New Noardic Wave. “Ik ben zelf opgegroeid in Friesland maar begin deze eeuw naar Amsterdam verhuisd omdat ik naar de Filmacademie ging. In Friesland waren geen opleidingen en geen werk in de sector, er heerste nog een flink Calimero-gevoel. Toen ik vier jaar geleden terugkwam was ik verbaasd over wat ik zag. Heel veel zelfverzekerd en origineel talent: filmmakers, schrijvers, muzikanten en componisten.”

Met New Noardic Wave, dat hij in 2017 in opdracht van de provincie oprichtte, wil Hoebe “de kansen in de regio ontginnen”. Dat doet hij nu door netwerkbijeenkomsten te organiseren zodat duidelijk wordt wie er eigenlijk allemaal in de provincie actief zijn en wat ze willen. Daarnaast zijn er labs voor talentontwikkeling en kennisoverdracht, waarbij bijvoorbeeld een schrijver aan een regisseur wordt gekoppeld om binnen een weekend een idee voor een script te ontwikkelen. En het platform treedt op als film commissioner, die geïnteresseerde partijen van buiten de regio koppelt aan lokaal talent. De database op de website bevat al zeker tweehonderd makers, variërend van acteurs tot videografen.

Hoebe spiegelt zich aan Cinesud, het soortgelijke platform dat al een paar jaar in Limburg aan de weg timmert en inmiddels een stevige impuls heeft gegeven aan de lokale filmindustrie, met internationaal succes als de Mélies d’Or 2019 voor de korte film Wild als gevolg. “Wij leren superveel van Cinesud. Net als die organisatie willen wij de regio versterken maar tegelijkertijd over de grens kijken. In Limburg is dat België en Duitsland. Wij zijn, mede door het Noordelijk Film Festival, meer gericht op Scandinavië, de Baltische staten en Ierland. Zo hebben we nu al een samenwerkingsproject met Galway in Ierland om volgend jaar een project te doen over minderheidstalen.”

“Maar iedere regio is anders”, weet Hoebe. “Wij hebben het geluk dat de politiek hier echt inzet op cultuur. We hebben natuurlijk nog het momentum van Leeuwarden-Fryslân Europese Culturele Hoofdstad 2018 en de stad is nu ook weer uitgeroepen tot Unesco City of Literature. Het succes van cultuur en verhalen vertellen wordt gezien.”

Met de lancering van Storyvalley wil Hoebe de zaken breder trekken, zowel geografisch als inhoudelijk. “We willen ook Groningen en Drenthe erbij betrekken om gezamenlijk op te treden als commissioner voor de hele noordelijke regio. En we zijn met het Filmfonds in gesprek over talentontwikkelingsprogramma’s waarin we tien makers of teams van makers een half jaar lang laten werken richting een eindproduct.”

De prioriteiten zijn al helder geformuleerd. Storyvalley wil series en films ontwikkelen die betekenisvolle verhalen vertellen – vandaar die ‘fuck de romcom’. “De maatschappelijke thema’s liggen hier voor het oprapen, van de aardbevingen in Groningen en de teloorgang van biodiversiteit tot suïcide onder boeren. Maar daarnaast is er ook behoefte aan meer technische knowhow en willen we filmmakers koppelen aan de muziekscene of de lokale theatergezelschappen, die heel sterk zijn maar waarvan je de acteurs vaak niet terugziet in Nederlandse films.”

Ook voor de langere termijn zijn er concrete plannen. “We werken aan een voorstel over de kansen voor een regionaal filmfonds zoals ze dat ook in Limburg hebben. Daarmee kun je filmmakers niet alleen overhalen om hier te komen maar ook om te blijven. Amsterdam en Hilversum zijn vol en wij zouden prima de overloop kunnen opvangen. Een van de dromen is om grote producenten hierheen te trekken. Er is zat ruimte en leegstand. De mogelijkheden zijn groot, ze moeten alleen georganiseerd worden.”